Rar jeg?

For en del år tilbake tok jeg en personlighets test i forbindelse med et jobbintervju. På denne testen var det ramset opp en del nøkkelord om meg hvor blant annet det ene var “rar”. På en hel A4 side ganske så tettskrevet, var det dette ordet som lyste mot meg. I mine øyne hadde dette ordet kun en negativ klang, og tankene rundt det har blitt tatt frem titt og ofte.

Her om dagen  tuslet jeg tilfeldigvis innom Lendeparken. Denne lille parken ligger helt i begynnelsen av Gamle Stavanger og er oppkalt etter “Lenden”. Han var en kjent person i Stavanger før i tiden.

Han er vel det en kan kalles en “fargeklatt” med egen vilje, og som sto opp for det han brant for. Det var mange som så på ham som litt “rar” da han ikke brydde seg om hva andre mente om ham. Men han hadde et hjerte av gull, og barn og ungdom bare elsket ham. Jeg må få nevne at han ble innkalt til kongen ved to anledninger, så han gjorde seg bemerket, ikke bare i Stavanger.


Etter dette besøket klarte jeg å dra frem tankene på denne personlighets testen min igjen. Tygget litt på ordet, og ble faktisk ganske så fortrolig med det.Stolt at det hadde kommet frem. I hvor stor grad dette gjelder for meg vet jeg ikke helt, men håper det er over middels stor grad. Jo mer jo bedre. Når jeg klarte å fokusere på andre enn meg selv så må jeg jo innrømme at jeg beundrer de som ikke er helt A4. De trenger ikke være lik meg i det hele tatt, ha andre meninger, kanskje også virke litt rare på sin herlige måte. Av meg får disse personene en fortjent beundring. Å være seg selv kan være tøft i dagens samfunn. En skal ikke skille seg ut, heller ei tro at en er noe. Men så herlig det er når noen tørr.

#rar #fargeklatt #Stavanger #Rogaland #park #lenden #lendeparken #reiseliv #historiskperson #kjentperson #helse

10 kommentarer
    1. Å være rar trenger slett ikke være negativt, og det kan jo romme ganske mye det ordet…
      Jeg synes å merke at det er mer ok enn før å ikke være helt A4 , men kanskje ikke i Stavanger da…..? 🙂

    2. Eg må nok selv innrømme at eg ofte kan virke rar. Eg er absolutt ingen A4 menneske. I det siste har det gått opp for meg at det er nytteløst å slite seg ut for å være best i alt. Du trenger ikkje å være best. Alle andre går jo på samme måte rundt og gjør så godt de kan. Alle gjør sitt beste. Så å absolutt måtte være best på jobb, på trening, hjemme osv, er bare ødeleggende. Det sliter deg ut.
      Aksepter at andre er bedre. Dette har eg slitt en del med. Spesielt på jobb og trening. Der vil du så gjerne skille deg ut. Men korfor? Alle andre vil jo også skille seg ut.
      Så nå bare aksepterer eg at eg er en litt rar fyr som har mine ønsker og drømmer. Og eg aksepterer at eg ikkje trenger å være best verken på jobb eller i fritiden min. Eg bare er meg selv.

    3. Personlig Utvikling: Synes det er herlig at ikke alle er A4 jeg:) Tenk så kjedelig det måtte være. Når det gjelder best så sier jeg alltid til sønnen min. Ingen er best i alt og alle er best i noe:) Tror det er en grei leveregel å leve etter. Kanskje holder det å være best i være seg selv:)

    4. Herlig historie! <3
      Er heldigvis litt rar jeg også.
      En jeg kjenner pleier å si om seg selv at han er litt rar. Han bor ikke langt fra svenskegrensen, så jeg erter ham med at han er innbilsk. På svensk er jo rar det samme som søt! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg