Blir litt forbanna

I dag før jeg kom hjem, hadde min sønn hatt en mann på døren som tigget penger. Han hadde hatt en lapp hvor det sto at han trengte penger til sønnen sin som var så syk og låg på sykehus. Siden vi som regel pleier å gi litt til de som kommer innom,ga han denne mannen  penger.

Sønnen min synes så synd på denne mannen og barnet hans, og har i kveld nevnt ham ved flere anledninger.

Jeg er vel i utgangspunktet ikke begeistret for de som kommer for å tigge penger, men blir litt betenkt når de ikke bryr seg om de henvender seg til barn og kjører på følelser. Er dette greit?

 

bildet er hentet fra en sak på TV2.

8 kommentarer
    1. Jeg fikk en gang besøk av en ung gutt som hadde med seg en tilsvarende lapp…..Jeg ga både penger og klær, og dattera mi ga penger fra sparegrisen sin….. Etterpå skjønte vi at vi hadde blitt lurt. Søstra mi hadde fått besøk av en person som hadde med samme beskjed. Jeg tror dessverre at dette i mange tilfelle er et knep for å få solgt bilder. Det er ikke ok å gjøre sånt overfor barn, men vi som lever “På den grønne gren” har vel en annen oppfatning av hva som er ok. Er nøden stor (som den kanskje er i en del av tilfellene(?); kan det være fristende å ty til noen “triks” for å påkalle folks medlidenhet.

    2. karidansen: Det er jo en veldig fin egenskap å ha – synes jo jeg. Sønnen min har jeg ikke fortalt noe til da han synes så synd på mannen og sønnen – og for at han skulle få føle på følelsen av å bidra. Det har vært mye skriverier i media, og etter det sluttet det vel for min del. Det sies vel at dette er organisert. Men synes det er bra å bidra i samfunnet både i hjelp av penger og den hjelpen vi kan bidra med.

    3. Bor midt i sentrum jeg, så har opptil flere i uken. Hehe! Ikke så mange nå siden det er vinter. Men hvis jeg hadde gitt dem penger så er jeg sikker på at det hadde kommet enda flere. Er jo på en måte litt ubehagelig også da jeg må ha låst dør HELE tiden.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg