Tips! Å bli bevisst på de gode øyeblikkene – hver dag

Det snakkes om øyeblikk, huske de gode stundene og hvordan  bli den beste utgaven av seg selv. Mye av dette går ut på å leve i nuet og rett og slett være tilstede her og nå. Det samme er hva som gjør oss glad, og hva som  varmer hjertet vårt.

Som foreldre er det dette vi ønsker og å overføre på våre barn. Håper at de skal få et rikt liv, selvfølgelig på deres premisser. Jeg  er mer bekymret for om sønnen min har det godt med seg selv, og i forhold til andre, enn hva han presterer. Å ha det godt med seg selv er det beste grunnlaget, og da  kommer de andre tingene av seg selv.

For to-tre år siden fikk jeg et lite tips om en morgenritual som skulle gjøre en mer bevisst på disse øyeblikkene. Dette måtte jo prøves ut med min sønn som prøvekanin.

Hver morgen (nesten uten unntak) tar jeg meg noen minutters tid til å sette meg på sengekanten hans. Spørsmålet mitt er rett og slett hva han gleder seg til i dag. Vi har en liten prat rundt det, og jeg tror at på grunn av dette får han en positiv inngang til dagen.

For å følge opp dette spørsmålet, har vi en liten prat før han sovner på et oppfølgingsspørsmål. Det lyder hva det kjekke han har gjort i dag.

Det kan kanskje virke som det skulle være unødvendig å ha disse samtalene. Det bør jo være en dialog gjennom hele dagen. Men når sant skal sies så er det ikke alltid 14 år gamle gutter er de som snakker mest om slike ting. Her får vi dele positivitet, noe som jeg setter veldig stor pris på. Dagene når han spør meg de samme spørsmålene tilbake er det som gjør at jeg de små ritualene våre kan ha effekt.

Kort oppsumert:

Start dagene med en positiv tanke, og avslutt dagen med en positiv tanke.

Det gjør underverker.

Prøv.

 

#familie #barn #ungdom #øyeblikk #mamma

 

11 kommentarer

Siste innlegg