Kjære tenåringsforeldre – en bønn fra meg

Prøv å få dine kjære til å bruke refleks, eller klær som har reflekselementer på!

Jeg vet, det er jammen meg ikke lett. Dere har utstyrt de med reflekser, klær osv. som gjør at de skal være synlige. Men hva gjør de? Tar på seg de mørkeste klærne de kan finne. I tillegg er de så distre at de vimser  både i veier og over veier på kryss og tvers.

Jeg hadde et tilfelle i morges i skumringen. Det var mørkt, og ut fra ingenting kommer det en mørk skikkelse springene rett over veien. Hadde jeg fulgt fartsgrensen kunne dette gått veldig gale. Heldigvis låg jeg litt under. Det var sekunder om å gjøre.

Kanskje klær med reflekselementer er årets julegave til de søte store?

 

Jeg vil til slutt påpeke at refleks er viktig på alle. Små barn godtar mer opp til en viss alder, så her synes jeg at vi er kjempeflinke.

#refleks #synlig #underholdning #barn #ungdom #skumring #mørkt

 

23 kommentarer
    1. Det er kanskje ukult med refleks, men det er enda mindre kult å bli påkjørt… kanskje tilogmed miste livet. Det finnes så mange stilige reflekser på markedet idag, figurer av ymse sorter. Det bør være noe for alle 🙂 Og foreldrenes ansvar å få kjøpt poden en og feste den på jakken eller sekken så de er trygg. Forklar tenåringene hvor mye livet deres er verd, at for deres trygghet!
      Godt du tar det opp i disse mørketider!

    2. Uff…en forferdelig følelse..med nesten ulykker…BRA det gikk fint! men ja, bruk refleks! Det redder liv!!

    3. Refleks er utrolig viktig, men dessverre opplever jeg at voksene folk her er dårligere på å bruke refleks enn de unge. Nå for tiden er refleksen skjult i pannebånd, luer osv og det er bra. Så refleks er ikke så ukult lengre….annet enn blandt voksne :/

    4. Anonym: Ja faktisk er det helt sant. Vi er veldig flinke med de små, ungdommen og oss voksne er det litt verre med. Det er kjempeskummelt. Må faktisk tilføye at jeg faktisk har kjøpt noen presanger i år, med klær med refleks til mine venner. Noen småting da som votter osv. Det er jo mange fine ting en kan kjøpe nå, og de er ganske fine:)

    5. Dette er et veldig viktig blogginnlegg! Det er kjempe viktig med refleks! Det er synd at mange ikke tar dette seriøst før de selv har fått lappen, da man virkelig kan se hvor ekkelt det er når en person plutselig er rett ved bilen din. Eller i verste fall, om man ikke ser noen og kjører på dem.. Dette er SÅ viktig og jeg er glad du tok opp dette 🙂

    6. Det er jeg enig med deg i, jeg tror foreldre er kjempe bekymret og redd for ungene sine når det kommer til det å gå på en mørk veg med biler.. Så det ligger nok mer i det som er på mote.. Man burde fått refleks på mote 😀 ..Jeg vet at noen har startet med å strikke refleks-tråder inn i f.eks. luer og votter. Plaggene ser normale ut i normalt lys, men når det er mørkt og noen lyser på de, så lyser de opp som refleks..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg