Kan din tid være en presang?

Nå er det dagen før dagen, og hvis du har en eller to umulige gaver igjen har jeg kanskje noen tips. Jeg vet det kom litt sent men det er jo fullt mulig å gjemme de til neste år. Jeg er vel en liten “fan” av opplevelser, og hvis jeg i tillegg får bruke kreativiteten bobler jeg.

Dette kan jo høres dyrt ut, men det er faktisk på budsjett hvis du er lur.

Jeg har en bror som bor i London. Vi synes at han er altfor lite hjemme her på besøk, så det ene året gav vi ham en “gavepakke” med opplevelser her i distriktet. Pakken inneholdt selvfølgelig overnatting og mat gjennom hele helgeoppholdet, tur til Prekestolen og middag ute i Stavanger på kvelden. For å lage det litt spennende laget vi en beskrivelse i et dokument med bilder av oss og en humoristisk vri på det hele. Vi inkluderte ikke flybilletten. Presangen ble godt tatt imot, vi hadde en super helg, en vinn-vinn situasjon.

En annen bror av meg har til tider litt vanskelig med barnevakt. Som en ekstra presang fra sønnen min ga vi barnevakt fra ham noen ganger i løpet av året. Et klippekort på en måte. Her laget vi og et lite skriv med humoristiske betingelser, husker at den ene var at han måtte få lov til å ha med meg hvis det passet slik. Tror han var 10-11 år på den tiden. Dette ble også veldig godt mottatt og gjorde det lettere for de til å spør. Må tilføye at det ble brukt opp i løpet av året.

Når det kommer til venninner, vrir jeg hjernen hvert år. Hva kjøpte jeg i fjor, året før og året før det. Det er faktisk de vanskeligste. Jeg gjorde en liten vri et år. istedenfor å kjøpe presang laget jeg en pakkekalender. Hørtes dyrt ut? Men nei, det var småting hver dag frem mot jul. Hun var strålende fornøyd, hadde aldri hatt pakkekalender før. Snakker faktisk om den julen enda.

I år skal jeg overrekke tanten til min far en presang, i dag. Jeg er så spent. Hun er 93 år, sprek som bare det. Har ikke kjøpt billetter enda siden jeg må spør henne – men det er et stykke på Rogaland Teater som jeg tror hun hadde likt veldig godt. Jeg er jo inkludert som følge… Det må hun  jo bare finne seg i. Men har laget et lite kort, med en liten humoristisk beskrivelse. Håper hun kunne tenkt seg å være med.

Av og til er det kun snakk om gi litt av seg selv, litt tid. Det er det som vi har minst av i vårt samfunn, og jeg tror det kan varme mer enn store materielle presanger. De små tinga som for eksempel en tur i naturen, en oppdagelsestur, en “blå” tur, et kinobesøk, ja listen er lang. Men det viktigste med slike presanger er at det må passe til den som du gir det til. Det er tanken før som er “arbeidet”.

Håper dere fikk noen supre ideer. Til i år, neste år eller en bursdag.

Ønsker dere alle en fin dag i dag – dagen før dagen.

Legger ved et bilde av Prekestolen siden en av “presangene” var denne gåturen inkludert.

#presang #jul #tid #personlig #familie #info #prekestolen #teater #kino

10 kommentarer

Siste innlegg