Har du vært ufrivillig alene i julen?

Kjære lesere, som jeg har nevnt før i et innlegg, har jeg feiret julen uten sønnen min. Han er hos sin far, som han er annet hvert år. Tanken streifet meg at i år kunne jeg godt tenkt meg å feire jul hjemme, alene, under et pledd med tv og kanskje en god bok.

Jeg har fått flere invitasjoner, men takket nei til alle utenom til min venninne og hennes familie. Må vel ærlig innrømme at jeg verken har sagt ja eller nei. Litt uhøflig egentlig, men var litt i tvil om hva jeg ville. Siden hun ikke spurte mer, tenkte jeg at da kan jeg tenke på det.

Dagene gikk, og på torsdag lurte jeg litt på om hun hadde avskrevet meg på julaften. Tenkte ikke så mye på det da, men fredagen kom og jeg hørte ingen ting. Det var en rar følelse, og jeg fikk litt panikk på en måte. Måtte jeg feire jul alene? Ingen å være med på julaften? Ja det var mange tanker som fylte meg. Følelsen var litt vemodig, trist og sår. Jeg fikk en klump i magen som ikke ville helt vekk. Bare tanken på at ingen ville være med meg på jul var veldig sårende. Tror en tenker litt ulogisk når en er i en slik situasjon, for jeg hadde jo fått mange invitasjoner tidligere. Men den følelsen var ubeskrivelig vond.

Sent fredags kveld tikket meldingen inn. Kommer du i morgen, har kjøpt inn mat til deg og.

Å få den meldingen betydde veldig mye. En føler seg elsket, ønsket, og ikke minst at noen vil være med deg.

Jeg kan vel ikke si at jeg kjenner følelsene om å måtte feire jul alene, uten å bli bedt. Men den “lille” dagen jeg følte på det, tross om det var litt falskt, var ubeskrivelig vond. Så til dere som har en slik jul, jeg tenker på dere, tross om jeg ikke vet hvem dere er.

Som dere sikkert har forstått har jeg hatt en koselig julekveld, med god mat og godt selskap. I løpet av kvelden har jeg sendt noen meldinger for å sjekke om folk jeg kjenner har det bra og har hatt noen å være med. Fikk bekreftelse at det hadde de, og da klarte jeg å slappe helt av.

Ønsker dere alle en flott dag. Har dere noen som dere kjenner som kanskje kan ha en litt tøff jul, ta kontakt med de. Det kan varme mer enn du tror.

#alene #ensom #jul #julekveld #byas #familie #info#ensomhet #venner#uro

 

14 kommentarer
    1. Det varmer mer enn du tror =) Jeg merker både jeg og min søster tenker det samme hver jul ; vi kan likegodt være sammen og alene fordi vi ikke føler noen særlig tilknytning til jul og har vokst opp med splittet familie og foreldre. Jeg unner virkelig INGEN å ha samme følelse som vi bærer på . Du skal være så takknemlig for de invitasjonene du har fått ,=) det er mer enn hva mange andre får =) Det er ingen god følelse og føle seg alene, håper sønnen din har hatt en fin jul og at du fikk det kjekt sammen med di du var med ikveld =) juleklem fra meg

    2. Godt og vite at man inkluderes-
      samtidig så er det noe som er rart her i Norge- vi skal alle så inderlig glede oss over både julefeiring og alt det som er her i vårt land-
      ja jeg er også glad i julefeiring-
      det er adventstiden som er den beste for meg-
      og ikke minst det og få glede noen med en liten (eller stor) gave-
      jeg tror alt dette strevet med at på julaften så skal vi være mange sammen og vi skal dele juleglede det er ikke så bra –
      juleglede er så mangt-
      og jeg har også feiret julen alene- jeg valgte det selv-
      og noen ganger så må en bare få velge dette-
      og få være i seg selv-
      i vårt land så er det liksom så skambelagt om vi er alene-
      det skrives at alkoholen flyter i juledagene-
      hvorfor det mon tro?
      jeg tror det er fordi at mange lever et uærlig liv-
      det er så vanskelig her i landet og få være ærlige-
      jeg velger og¨være ærlig og da velger jeg iallefall ikke rusen.
      God jul fra meg. 🙂

    3. Jeg tenkte faktisk på deg i natt og håpet at du ikke feiret jul alene så nå ble jeg glad. Som du vet er jeg alene, men ikke alene og det er ingen god følelse. Håper du får en fin 1. juledag. Jeg slang innom Instagramsiden din i natt, koselige bilder.

    4. Så bra at du fikk en fin feiring til slutt, 🙂 og det med litt tanker rundt temaet er fint. Jul burde vel egentlig handlet mer om det, å se rundt seg og kanskje gjøre noe for de som ikke kan lage jul selv eller ikke har det bra. Julen blir ofte borte i mas og overfladiskhet 🙁

    5. Så bra du har kost deg! og jeg har aldri feiret alene..men tror jeg hadde syns det var helt greit..men så er jeg ikke spesielt glad i julen! Men man vet ikke hva man evt hadde følt om jeg måtte det….følelser kommer..om man vil eller ikke.ufrivillig ensom, er det verste..Så jeg håper alle de har hatt noen å feire med! Ha en fortsatt god jul!

    6. minsjel: Det er sant, og når jeg fikk den følelsen, og leste litt her inne begynner jo tankene. Jeg innrømmer jeg er heldig, og hadde en fantastisk kveld:) Stor juleklem fra meg og:)

    7. suttung: Ble rørt at du tenkte på meg:) Jeg må nok innrømme at jeg hadde noen tanker i deres retning også, før jeg skrev innlegget var jeg innom deres:) Håper det blir en fin dag i dag for dere. Takk for du liker bildene:)

    8. Dette med julefeiring er ikke alltid enkelt, på godt og vondt <3. Selv har jeg veldig liten familie med far som er gift på nytt, så etter jeg fikk sønnen min som nå er 19, feiret jeg flere juler alene, reiste også gjerne bort til andre deler av verden, men har faktisk hatt koselige juler under pleddet helt alene, selv om jeg har blitt invitert flere steder. Etter at jeg fikk sønnen min, og hans far ble syk og flyttet til sin mor i Danmark da så¸nnen var 3 mnd, så har så¸nnen og jeg hatt mange fine juler helt alene, men vi har også feiret den mange andre steder i verden og med venner som også har vært alene, noe du kan se på min private reiseblogg som også handler om passion4life, og bloggen heter passion4lifeandtravel og er her på blogg.no. Blant annet har jeg en kategori som heter Christmas around the world <3.Vi er fortsatt få i familien min, og vi feirer sammen med min pappa og kone annethvert år, og i år var vi hjemme også med samboer, sønnen hadde en kompis som ikke skulle hjem til jul, så vi synes det var kos at han ville feire med oss <3. Jeg har aldri vært alene uten sønnen etter han ble født, det må være tøft<3 Håper det ble en fin julekveld med venner, og at du snart kan kose deg med barna igjen<3 Ønsker deg fine romjulsdager <3.

    9. passion4therapy: Takk skal du ha. Ja det er litt trist å ikke ha sønnen min her på jul, men jeg vet han har det bra. Det er det viktigste. Skal innom bloggen din å kikke. Spennende å lese …. Har hatt en fin og avslappet julehelg. Ønsker deg en flott romjul….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg