Pengene som fyker til himmels

God morgen, eller dag kjære lesere.

Da var nyttårsaften vel blåst, og jeg sitter her med morgenkaffen min og funderer litt på livet, som jeg ofte gjør når det er fri, og det er helt stille i huset. Blar gjennom nettaviser, ser gjennom innlegg her på bloggen.

I dag stanset jeg opp litt ved innlegga om summene som blir brukt på raketter. Bare i Oslo har innbyggerne anledning til å se at raketter til 800 000 kr. fyke til værs. Jeg er sikkert på at i øyeblikket nikker alle og enhver, klemmer og kysser de nærmeste og ønsker velkommen til det nye året.  Veldig fornøyd med årets fyrverkeri som gir en kanskje 10 minutter av fine farger på himmelen, med gjentagelser av smell.

Hvis vi plusser på alle de andre store byer og kommuner som har felles fyrverkeri, hva sum sitter vi igjen med da undrer jeg?

Jeg er klar over at Norge er et av verdens rikeste land, og noen mener kanskje at dette må vi jo unne oss. Men allikevel, er det godt anvendte penger? Ta for eksempel Oslo som jeg skisserte til, 800 000,- kr. Hva hadde vi fått for disse pengene? Kanskje en stilling i helsevesenet for et år, forskning eller  mettet kanskje 40 000 personer i en dag i et annet land (kalkulert med 20,- pr. dag). Listen er lang.

Burde vi tenke litt annerledes her? Jeg bare undrer. Må vel tilføye at jeg var jo en av de heldige som fikk skue et av disse fyrverkeriene, og en av de som nikket, klemte og var fornøyd. Men er det verdt det?

Ønsker alle sammen en fin første dag i 2017!


bilde hentet fra Google.

#penger #fyrverkeri #nyttår #2017

16 kommentarer
    1. Summen her i byen ligger nok langt under, hvert år har folket egen innsamling. Det synes jeg egentlig blir mer riktig. Plasser innsamlingsbøsser rundt om på kjøpesentrene, så kan folk selv velge å støtte! Kanskje de pengene som skulle vært brukt på privat fyrverkeri heller kunne gått til å sponse fellesskapet? Her ble det avlyst pga for tett snø, de så ingenting selv fra fjellheisen.. så da ville ikke resten av byen ha sett noe heller :p Sånn er det med vær og vind som kan variere på få meter

    2. Jeg synes ikke det er verdt det, jeg bryr meg katta om det kommer noen raketter. Og hadde ikke gjort meg noe om det var null og niks. Pengene burde gått til noe annet 🙂

    3. Det er jo fint med fyrverkeri men om man tenker på anvendelsen av penger så vet jeg ikke om det er så pent. Tror aldri jeg har kjøpt sjøl, men jeg smygtitter på andres :)))

    4. suttung: he,he. Er litt enig. Både ja og nei. Når en kalkulerer så blir det skremmende summer…… Kjøper heller ikke selv da jeg i enkelte tilfeller kan være veldig gnien… og dette er ett av de områdene…..

    5. Nei det er ikke verdt det…jeg syns det er noe ordentlig tull..og ja, vi hadde litt når ungene var små..men aldri store summer..og jeg lærte barna mine at, jeg syns ikke noe om å skyte penger oppi lufta..da unner vi oss heller noe annet..Så JA, forby fyrverkeri! for min del..hihih..jeg er litt redd for håndteringen av fulle folk, og all søpla som flyter etterpå..og dyra som er redde..ja, jeg er en gledes dreper..og nei, jeg koser meg ikke med å se på heller..hihih. Godt nytt år!

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg synes ikke det er så spennende. gi meg heller gode samtaler, kos osv. kjekkere det. Men en rakett i ny og ne er jo kjekt:) Fælt å se det som har skjedd med de som har vært uforsiktige….. Jeg håper i det lengste at han min og hører på meg……

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg