Hva tid skal julen ryddes bort?

Ja –  nå var det tilbake til hverdagen for oss begge. Jobb og skole.

Jule og Nyttårs høytiden har jammen meg gått fort. På en annen side synes jeg at vi har vært i “julebobla” ganske lenge.

Har noen dager nå tenkt på å ta vekk julen i huset, men det har foreløpig blitt ved tanken. Skal jeg å år holde til tradisjonens  den 13.dag jul tro? Noen få dager til den 6. desember, så det kan jo gjerne passe i år det.  Har jo noen dager å tenke på det enda.

Hjemme hos mor og far hadde vi denne tradisjonen. Litt koselig tradisjon, uten at jeg selv har praktisert dette hos meg.

Nå, etter både trening og middag tror jeg jammen meg jeg setter meg litt i sofaen med beina på bordet, titter litt på tv boksen før natten inntar meg. Selvfølgelig skal jeg tenke litt på å rydde bort alle juletegn, og hva tid. … og koser meg med litt julemarsipan, eller var det et eple nå? Må visst tenke på det og…….

Ha en fin kveld videre.

Helligtrekongersdag eller trettendedagen er en kirkelig festdag som feires 6. januar. Om man ikke regner med juledagen 25. desember, blir 6. januar den tolvte dagen etter juledagen, og på folkemunne kalles den stadig trettende dag jul. Det er en markering på at julen er over.

Inntil festdagsreduksjonen av 1770 var dagen en offentlig helligdag i Norge.

#jul #høytid

 

26 kommentarer

Siste innlegg