Min lille lørdagstur……

Det er alltid godt å få komme seg litt ut. Været har vist seg fra sin beste side i dag med sol, friskt og godt. Om vi ikke har minusgrader lenger, så blir det friskt her vest med en liten bris.

I dag tuslet jeg nedover til Alexander L. Kjelland momentet i Hafrsfjord. Legger ved noen bilder og historien om momentet.

27. mars 1980 kantret boligplattformen Alexander L. Kielland på Ekofiskfeltet i Nordsjøen. 123 mennesker omkom i ulykken. Kiellandulykken er den største ulykken i norsk oljehistorie. Det var et tretthetsbrudd i et av stagene som førte til at den ene av de fem bæresøylene ble revet løs. Plattformen kom i ubalanse og veltet. 89 mennesker overlevde ulykken.

Brutt lenke er laget i kobber av Johannes Bloch Hellum og ble avduket 20. mars 1986. Monumentet er ca. fire meter høyt og ca. seks meter bredt. Selve avdukingen ble foretatt av H.K.H. Kronprins Harald, som innledet med å peke på at det ikke er med ensidig glede man tar på seg å avdekke et minnesmerke som dette, og at den verste arbeidsulykken som har rammet Norge er noe vi alle vil minnes med stor sorg.

 

Jeg legger også med noen flere bilder fra turen min siden jeg synes de var så koselige.

#sjø #tur #utsikt #januar #familie #natur  #aktiv

27 kommentarer

Siste innlegg