Er Hijab et religiøst eller politisk symbol?

Det er spørsmålet som har blitt spurt i saken mellom Malika Bayan og Merete Hodne.

Vet ikke om dere har fått med dere saken som har gått om Malika Bayan høsten 2015, ikledd hijab, gikk til frisørsalongen til Merete Hodne på Bryne og spurte hva det kostet å farge håret. Bayan fikk beskjed at Hodne ikke “ville ta på sånne som henne”.

Saken har gått i i tingretten, hvor Merete Hodne fikk en bot, som hun anket. Deretter kom saken opp i lagmannsretten i uken som var,  hvor hun fikk en litt mildere bot pålydende kr. 7000.

Dommen lød:

Tiltalte har gitt uttrykk for at hun per 1. oktober 2015, skilte distinkt mellom muhammedanere, som hun betraktet som personer som fremmer en farlig politisk ideologi, og personer som bare er ufarlige troende muslimer.

Lagmannsretten kan ikke se at det, i relasjon til en diskriminering som alene er knyttet til fornærmedes bruk av hodeplagget hijab, kunne være mulig å praktisere et slikt skille, og konkret heller ikke at tiltalte selv har hatt og praktisert et slikt skille.

 

Er da hijab et religiøst eller politisk symbol, klarer domstolene klokelig og imponerende å unngå. Fra mitt ståsted er begge to aktivister på sitt vis, og spiller med falske kort. Kommentarfeltene i sosiale medier er skremmende lesing – både for og imot.

Hvor langt denne går i rettsvesenet er uklart å si, men det føles litt som begge disse damene tar loven i egen hånd. Å bruke rettsvesenet til disse sakene, er vel det som provoserer meg mest. Dyrt og meningsløst. Tross dom, mener jeg at ingen vinner  her. Det som kan oppstå er  hver side blir mer bastant på sine meninger som igjen kan medføre til mer negativitet og hat. 

Jeg vil bemerke at jeg er imot diskriminering, og at alle burde velge fritt hvordan de ønsker å kle seg. Allikevel liker jeg ikke at noen provoserer for å mane frem handlinger. Altså i denne saken vet jeg egentlig ikke hva jeg mener.

Hva mener dere?


bildet er hentet fra bing.com
#hijab #dom#relgion #samfunn #politisk

 
34 kommentarer
    1. Det finnes en blogg
      hijabii.blogg.no
      En ung muslimsk kvinne skriver om en del ting vi bør vite på en fantastisk fin måte.
      Hun har ikke blogget på en stund, men innleggene finnes der.

    2. suttung: Ja jeg har sett det. Det er fra den ene siden som blir belyst – tror nok det går litt begge veier i utsagnene på disse to som er i rettsvesenet. Synes litt det er ubehagelig å lese – samt at det er skremmende.

    3. Mest politisk vil jeg si. Grunnen henter jeg fra arabiske venner og en dokumentar som heter Det Muslimske brorskap. Først når jeg så dokumentaren stusset jeg litt, var det faktisk så kort tid siden muslimske kvinner begynte å bruke hijab? Det gikk da ikke an?! Men etter å ha forhørt meg med kompiser til de regelrett ble lei spørsmålene så ja, det stemte. Tilbake til 60 tallets Egypt hadde ikke EN kvinne hijab på et skolebildet, ikke EN! Det fikk ihvertfall meg til å tanke…. Nå er ikke Egypt det eneste landet, men grunnen til at de dro dit var pga Det muslimske brorskap startet der. Elsker å lære om andre kulturer via kompiser man får rundt i hele verden 🙂
      Når det er sagt så er det en veldig vanskelig debatt… for alle bør få lov å bruke det de føler er riktig for seg. Absolutt ingen andre en personen selv skal ta det valget, det er frihet! Hodne gjorde det på en veldig dårlig måte… Kunne hun ikke bare sagt ja, men jeg har dessverre ingen måter å skjerme deg fra mannlige kunder. Så kunne hun tatt valget selv om hun ville klippe seg der eller ikke. I et serviceyrke må hun bite i seg sine personlige meninger og utføre jobben så godt som mulig

    4. Mia: Helt enig. Ting burde blitt gjort annerledes. Kunne ha unngått hele saken mener jo jeg. Men det var interessant det du skrev om bruken… det har jeg aldri hørt før. Debatten er jo stadig pågående, og tror ikke det blir noen konkrete svar på akkurat det.

    5. Det er dokumentar fra TV2 laget av en norsk muslim, veldig interessant! Nå er jeg en ivrig dokumentar seer, så ser det meste jeg kommer over nesten uavhengig av tema 😛 Hehe
      Forøvrig bør vi våge å ta de vanskelige debattene, men folk må da kunne forholde seg saklig!
      Legger link her om du vil se senere (del 1, oppe i høyre hjørne ligger neste del. Totalt fire deler):
      https://www.youtube.com/watch?v=8m2wjj_zJXY

    6. Jeg var samboer med en muslim for noen år siden. I utgangspunktet var jeg veldig åpen for fremmede kulturer og respekterte dem.
      I forholdet jeg var i, fikk jeg et mer personlig innblikk i muslimenes tenkemåte, og den forakten de har for oss og vår kultur. Nå gjelder det jo ikke alle. Men generelt, så er de lite takknemlige mot oss, fikk jeg inntrykk av. Så etter det forholdet, ble jeg nok veldig mye mer kritisk til spesielt muslimer. Og jeg må innrømme at jeg har fått en frykt. Nå kommer ikke det av klesstilen deres. Men så klart, at så lenge de har den kleskoden de har, så er de jo lette å få øye på. Og ja, det skaper en frykt, og en undring i meg. Om de har kleskoden av politiske årsaker, eller religiøse, det tror jeg faktisk går hånd i hånd. I de landene er politikk og religion samme sak.
      Jeg fikk også førstehåndskjennskap til hvordan livet var i Afghanistan før, og nå. Og før, på 60 tallet, var Kabul fullt på høyde med store vestlige byer, hva mote og klesdrakt angår.Både hos kvinner og menn.
      Min eks samboer følte seg norsk. Han ønsket at alt kunne være som i Norge. Hvor menneskene var frie til å tro på hva de ville, og kle seg som de ville. Uten hverken politisk eller religiøst påtrykk.

    7. Eva: Det er veldig sant. Veldig vanskelig debatt egentlig. I denne saken føler jeg vel mer det er to personer som har mer markeringsbehov. Det er og to norske – for å ikke glemme det. Men i utgangspunktet er jeg ikke mot, men jeg har ikke kjent det på kroppen slik som deg. Som du og skriver så er det forskjeller ute å går her også.

    8. Det jeg synes er litt rart er at en dame med hijab ville våge å ta av seg hodeplagget det kunne jo vært menn som kom inn i salongen mens hun ble klippet og eller farget. Ellers var vel frisørens standpunkt kjent for de fleste Så får man tenke hva man vil om det. Det hører ikke hjemme i en rettssal.
      Om hijab,jeg synes det er trist.Særlig når jeg ser småjenter med det. Jeg jobber med helse og har ofte kvinner med hijab som mister hår. Mange med bare flekker. Det sliter veldig på håret. Vi lever i 2017 og folk må gjøre som er best for dem..men jeg synes ikke det ligger noe frihet i hijab..tvert imot.

    9. Anne: Akkurat den saken er litt ord mot ord. Som jeg synes litt oppsatt. Tror nok hun kunne kommet seg lett vekk fra å behandle uten å bruke den metoden hun valgte. Absolutt ikke en sak for rettsvesenet synes jeg. Synes og de må bestemme selv hva de vil. Det er vel litt ulikt, om det er frivillig eller ikke. Det er jo noen som velger selv i ungdom/voksen alder. Hva de gjør og hvordan de kler seg er opp til dem mener jeg. Men det kan skape fordommer, eller skape skepsis, slik er det nå uansett. Men de burde fått samme behandling som alle andre.

    10. Hijab symboliserer kun politisk islam, den har ikke noe med religion å gjøre. Dette blir sauset sammen i det uendelige, dessverre. For de som ønsker å finne ut mer, så er Google ganske bra. Men ta også en titt innpå facebook-siden til Ex-muslims of Norway. . Jeg forstår Merete Hodne veldig godt. Hun har sterk redsel for islamister, eller muhammedanere, og da flere kom til salongen hennes tok frykten overhånd. Hvem er vel rolig og rasjonell alltid i hva man anser som veldig truende situasjoner ? Det er bare å se på noen hvordan de oppfører seg når de har anfall av klaustrofobi, redd bier, etc etc .
      Og hvem er vel vi som sitter hjemme i sofaen og dømmer henne ? – Dette var dessuten en veldig provokasjon, utført med hensikt.. Bayan er venninne av Laial Ayoub, en annen provokatør. Hun har en hijabist-blogg hvor hun beskylder nordmenn for å ta fra henne hennes frihet ! ? Hun elsker burkini etc. Det var nordmenn som ga henne penger og frihet da de reddet henne fra krigen i Libanon..Nei, denne saken er bare stygg og ekkel.

    11. Lena: Er litt enig i deg – det er lett å si noe hjemme i sofaen. Har vel ikke alle fakta, samt redsel kan få frem de merkeligste reaksjoner. Synes vel ikke denne saken burde vært i rettsapparatet i det hele tatt.

    12. Jeg er faktisk veldig usikker på hva jeg selv mener om denne saken. Jeg har ikke satt meg nok inn i om hijab virkelig er et politisk plagg eller et religiøst plagg, annet enn at jeg VET at mange muslimske damer bruker plagget. Men jeg mener selvfølgelig at det er dårlig gjort å nekte noen å komme inn i en frisørsalong kun på grunn av et plagg, men på en annen side er det hennes egen frisørsalong og hun bestemmer hvem hun vil ordne håret til. Diskriminering er jo selvfølgelig ikke lov uansett, så jeg har litt blandede meninger her.

    13. jeg synes hele saken er helt på tryne, har man ikke annet å bruke skattepengene våres på. Om jeg hadde blitt nektet inn et sted hadde jeg heller snudd ryggen til å tenkt at der skal jeg aldri mer sette mine bein. Men her er det vel to sterke personligheter som ingen vil gi seg, slik som det var i komiserien Fleksnes når både han og møtende bil nektet å rygge, de lo vi av.

    14. Det burde vel kanskje ikke ha vært en sak for rettsvesenet. Jeg har ikke engasjert meg i den, men jeg har lest noe. I kommentarfelt står det ofte mye forferdelig, enten folk er “for” eller i mot en sak! Det går gjerne over alle støvelskaft! 🙂

    15. karidansen: Helt enig. Synes dette ikke burde vært i rettsvesenet. Det er nok feil fra begge sider her etter som jeg ser. Men tenk de som har tatt stilling til dette – jammen meg ikke lett. Uansett blir det feil.

    16. morsmiddag: he,he. ja – tror nok det er to sterke personligheter som det er snakk om. Men synes absolutt det har gått litt langt. Når en ser kommentarfeltene synes jeg det er veldig useriøst fra begge sider.

    17. Hijab oppfatter jeg som et kulturelt symbol…Det er ikke mer enn 60 – 70 år siden eldre, men også unge kvinner gikk med dekkende hodeskjerf der jeg vokste opp…Som kulturelt symbol er hijaben ok, men om den kan defineres som politisk eller religiøst symbol synes jeg ikke at det er ok.

    18. funderier: Det er vel det som er forskjellen. Det var jo slik før ja her og, men ikke i den grad regner jeg med. Men synes vel i utgangspunktet at dette ikke burde vært i rettsvesenet i det hele tatt.

    19. Jeg vet heller ikke hva jeg syns om akkurat denne saken. Og sånn generelt syns jeg hele hijab diskusjonen er veldig vanskelig, da jeg ikke har satt meg nok inn i den til å vite nøyaktig hva den går ut på. Men jeg syns det er positivt at arbeidsplasser tillater hijab og at sykehus, matbutikker ect har egne “hijaber” til uniformene sine. Jeg (og dette er bare min mening, ingen harde fakta) tror at det letter mye fordommer ect, da man kommer i kontakt med hijab bærende kvinner på alle arenaer. For de er jo tross alt helt vanlig fantastiske mennesker de som alle oss andre. Syns det er så rart å omtale “de” som en en egen gruppe, vi er da alle like 🙂
      Ønsker alle en fin avslutning på helgen 🙂

    20. LM: Er så enig. akkurat denne saken er vel litt spesiell, og føler vel heller ikke at den har så mye med hijab eller ikke – selv om det er det saken gjelder. ER vel mer ødeleggende enn at den gjør noen godt… 🙂

    21. Nå er jeg ingen stor fan av hijaben, og Bayan kan, for alt vi vet, forsøkt å provosere eller ikke. Men nå brøt likevel Merete Hodne loven, og da må man ta egentlig ta konsekvensene av det.

    22. Anonym: Jeg heller litt til begge sider i denne saken. Klarer liksom ikke helt å bli enig med meg selv her. Det er vel litt uviss hva som loven sier, egentlig en håpløs sak synes jeg. Grunnlaget for saken kan en jo diskutere i ettertid…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg