Hjelp jeg har en tenåring i hus……

Bare det å vite at jeg har en tenåring i hus, er ganske så skremmende.

Ikke misforstå meg, jeg har verdens snilleste sønn. Pliktoppfyllende, engasjert, følsom og med et godt hjerte som jeg elsker overalt på denne jord.

 Men allikevel er det vel min rolle oppi dette som skremmer meg. Trår jeg feil? Vel,  jeg vet jo jeg gjør det mange ganger pr. dag. Men har det påvirkning på ham i noen slag, det lurer jeg på. 

Tenk hvis noen av mine feil gjør at han velger feil her i livet,  Ganske skremmende faktisk.  

Ungdom er ungdom, og ja jeg reagerer innimellom. Noen ganger er det vel fortjent, mens andre ganger må jeg ta meg selv i det i ettertid, og innrømme at reaksjonen burde uteblitt.

Tror at vi som foreldre ikke kommer utenom å bekymre oss over våre barn om de er 0, eller 30 år. Jeg har hvert fall  kjent på dette helt siden han ble født. Ansvaret og funderingen på om jeg gjør rett.  

Tross redselen for dette, er det ingenting i verden som kan varme mer enn når jeg kan se at han har det bra med seg selv. Det betyr så utrolig mye, og varmer. Kommer det en klem, og kanskje noen få ord som jeg er glad i deg i tillegg, smelter jeg fullstendig. Det skal jo ikke mer til.

 

happy day

#familie #oppdragelse #ungdom

24 kommentarer
    1. Har selv en tenåring i huset nå, men det er en jente da. Gutten blir det om fire år. Hjelp! Heldigvis kommer forandringene sakte. Tror vi må snakke med de andre foreldrene… Det pleier å hjelpe:)

    2. Jeg har en snart fem åring og jeg bekymrer meg allerede for når hun skal bli en tenåring… Jeg leser ofte om den alderen og jeg skjønte at det er mest utfordrende for foreldre den perioden…
      Jeg leser nesten alle innleggene dine rundt dette temaet og jeg er helt sikkert på at du er en flink mamma 🙂

    3. Jeg har en snart fem åring og jeg bekymrer meg allerede for når hun skal bli en tenåring… Jeg leser ofte om den alderen og jeg skjønte at det er mest utfordrende for foreldre den perioden…
      Jeg leser nesten alle innleggene dine og jeg er helt sikkert på at du er en flink mamma 🙂

    4. Har to tenåringer i hus selv. En på 16 og en på 18. Man kan bare gjøre så godt man kan. Og du kommer til å gjøre feil. Følg hjertet ditt. Er det ikke noen far inne i bildet? Han trengs han også.

    5. Ja jeg kjenner meg igjen i det..man bekymrer seg hele tiden..og så godt å se og høre at de oppfører seg som gode ungdom smelter hjerte! Det går som regel bra! ha en god dag!

    6. Man skal ikke overvurdere sin egen betydning. Ikke som oppdrager eller som menneske heller. Å tro at man er superviktig i et annet menneskes liv er farlig. Det medfører dårlig samvittighet og angst. Prøv å tenk på deg selv som liten og ubetydelig. Det hjelper, tro meg!
      Jeg driter ut meg sjøl hele tiden. Mens barna ser det. For det er barna som skal bli store. Ikke jeg.
      Det minner meg om da jeg jobbet i barnehagen. Da måtte jeg forhindre nyansatte fra å gjøre en “god” jobb. De fløy rundt og gjorde alt mulig. Jeg sa: Sitt ned og drikk kaffe! Jo dårligere jobb du gjør, jo bedre blir barna!

    7. snuskelasken: he,he. det var lure ord. Ja de må få utvikle seg selv. Bli selvstendige. Men det er alltid en balansegang… og den er det ofte vanskelig å vite hvor går. Men det viktigste er kjærligheten…… Har du den er du langt på vei… tror nå jeg..

    8. Nåja. Du skal være litt forsiktig med kjærligheten også. Lite kjærlighet = sterke barn. I vikingtiden satte man sine barn bort for at de skulle bli oppdratt av andre og ikke bli “blaute”. Alt kan overdrives. Også den. 😉

    9. snuskelasken: he,he. Jeg tror at det er nøkkelen. Men det har litt å si hvordan en gjør det. Er vokst opp med det selv, men alikevel alltid blitt oppfordret til å tenke selv, at jeg klarer osv. Har jeg trådd feil – har de vært der. Et ankerpunkt på en måte. Råd men ikke kritikk. Så jo jeg har tro på kjærligheten. Det er ikke all styrke som er bra heller har jeg erfart.:)

    10. Du er kvinne. Du har tro på kjærlighet. For det er din greie. Jeg er mann. Jeg kunne argumentert for ris eller grensesetting. Men det gjør jeg ikke. Sier bare at vi trenger begge deler. Viktig å være like åpen overfor det harde som mot det myke. Vi trenger begge deler.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg