Å ta imot hjelp – kan det være en fin ting?

Det å be om hjelp, og å ta imot hjelp har alltid vært vanskelig for meg. Har rett og slett vært elendig på det. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, og har vel følt at jeg påfører andre en ekstra byrde.

Derfor har jeg stort sett klart meg selv, til og med på de merkeligste oppgaver. Skal ikke ramse opp her, men det er faktisk en del ting som ikke ligger helt innenfor mitt kompetansefelt. Men det har jo gått bra, egentlig.

En av de siste samtalene jeg hadde med min far, så sa han faktisk. “Husk Sølvi, å ta imot hjelp kan være lurt av og til. Du får hjelp, samtidig kan du gjøre et annet menneske glad for at de får lov til å hjelpe deg.” Dette kom fra en mann som aldri snakket noe særlig om følelser, bare det sier litt.

Som dere sikkert har forstått er dette noe som jeg har gått og tenkt på lenge.Det er så sanne ord. Hver gang noen spør meg om hjelp, blir jeg veldig glad. Bare det at de spør meg, noen setter pris på min kompetanse og ikke minst så gir det meg en godfølelse å hjelpe andre.

Jeg har etter hvert lært meg å spørre om hjelp innimellom. Ser at de jeg spør lyser opp, blir glad og takknemlig for jeg spør. Er nok ikke helt der, men jeg har fått et helt annet syn på det.

Hvis du har samme problem som meg – prøv. Det funker – bare husk, alt med måte.

helping hand with the sky background

 

bildet er hentet fra Google.

#familie #info #helse #hjelp #godfølelse #følelse #hjelp #andre #glad #hjelpendehånd

24 kommentarer

Siste innlegg