Bensin eller dieselbil – Lett forvirra kvinnfolk

Siden tidlig denne uken, må vel være mandag kan jeg tippe har jeg følt meg litt “høy på pæra” siden jeg kjører rundt i bensinbil. Yes – så miljøbevisst – trodde jeg. Det har jo stått skrevet opp og ned om Oslo som  i går skulle forby dieselbiler i byen en dag på grunn av de har de største utslippene av NOx.

Dette gjaldt jo Oslo da, så ikke så mye påvirkning på oss her i Stavanger foreløpig hvert fall.

Men har det kommet et påbud, må det jo granskes her i distriktet også. Hva kan forbys. Joda, i går leste jeg at piggdekk, det skulle ikke være lov i Stavanger. Hm. Det har jo jeg. Må jo ha det til de få turene jeg har på høyfjellet hver vinter. Min og vår sikkerhet står jo høyt her hos meg kan du vite.

Heldigvis gjaldt ikke dette før eventuelt neste år. Så dermed kan vi  kjøre trygt til fjells i år, hvis det skulle passe. Men litt av stoltheten forsvant i går kan du si, på grunn av piggdekka.

Hva skjer i dag da. Joda, da har de gravd enda mer. På nrk.no, selvfølgelig via en facebook link kunne jeg jo lese at i følge en rapport fra Transportøkonomisk Institutt,  at utslippene fra enkelte nye bensinbiler ligger opptil 6 ganger for høyt i forhold til NOx-krava fra myndighetene. De kunne rett og slett være en forurensingsbombe. Ups – plutselig var jeg ikke så “høy på pæra” i det hele tatt.  Var kanskje ikke så miljøbevisst allikevel jeg da.

Eneste fordelen jeg har er rett og slett at jeg ikke bor i Oslo. Hvor de både har forbud mot piggdekk, og begynt en dag uten dieselbiler. Veldig spent hva de finner ut i morgen……

Tenkte og tanken at kanskje blir det sykkel som gjelder. De kan vel ikke ha noen form for utslipp vel. Hvert fall ikke selve sykkelen. Må i tilfelle være den som sitter på toppen……… hva det kan nå være……. Men svaret på det får vi sikkert en av de kommende dagene….

Ønsker dere alle en fortsatt fin kveld. Kjør fint – med eller uten diesel.

bildet hentet fra Google.

#familie #bil #diesel #piggdekk #oslo #Stavanger #forbud #bensin #sykkel #utslipp

 

22 kommentarer
    1. Du har så rett så rett. Elbil (skumle batterier), hybridbiler er dyre å lage og bruke, bensinbiler har høyt utslipp av klimagasser og dieselbiler er ikke bra for svevestøv. Hva skal en stakkar kjøre da? Jeg holder en knapp på elsykkel eller sykkel. Men hva med ute i distriktene da? Der det gjerne er over fem mil til nærmeste sentrum? Hva gjør man da?
      Ha en fin onsdagkveld:-)

    2. I Oslo har vi piggdekkforbud, skal man ha det får man enten kjøpe månedskort eller dags-oblat! Har ikke bil selv, så har ikke gjort meg opp noen tanker om hva jeg syns om det dog.
      Ha en super onsdagskveld 🙂

    3. Det er liksom ikke sååååååå lenge siden folk blei oppfordret til å kjøpe dieselbil fordi det var mye mer miljøvennlig. Nå sitter de samme folkene med kjøreforbud på tirsdager fordi de har kjøpt dieselbil som visstnok ikke er så miljøvennlig i forhold likevel. Jeg blir bare matt over hele greia i grunn og begynner i grunn å bli flau på “Oslo” sine vegne over alt piss de greier å spy ut av seg.
      Jeg kjører dieselbil- veldig tilfeldig i grunn, jeg må ha varebil pga hundene og de er visst stort sett i diesel. Jeg bare tar det jeg får jeg liksom. Piggdekk kjører jeg også rundt på, føler meg absolutt ikke trygg uten. Nå har jeg fått firehjulstrekk, så i vinter (når den en gang dukker opp), trur jeg at jeg skal føle meg veldig trygg uansett om jeg skal en tur til Fyresdal, eller ikke 🙂 Men ikke pokker om jeg stopper i Oslo for å betale slik piggdekkavgift av den grunn, om jeg har veiene forbi der- ærlig talt 😛 Kommer de med et slik forbud her så veit jeg ikke- får vel bare ta det som det kommer 😛

    4. Elin Slåen: Det dukker opp noe nytt hver dag nå….. er jo litt spent på hvordan de klarer å håndheve dette. Det med piggdekk kan jeg til dels forstå her i vest – vi har ikke så mye snø, is osv. som dere……. Men som du sier – det vingles over hva som er mest miljømessig……

    5. Jeg bor i Lindesnes da, så er ikke så mye snø og is her heller, men har en del turer til Halden og Fyresdal, og uansett syns jeg det er greit med piggdekk, for brått en dag er det glatt liksom 😛

    6. Eg kjørte alltid piggdekk på den gamle bilen min. Bodde litt utenfor Bergen, så eg satset på at de ikkje stoppet meg. Fikk bot en gang på 750 kr. Men kjørte med piggdekk 4-5 år. Så det var god investering av meg.
      Vet ikkje om eg kan skryte av det, eller burde skamme meg?? Men penger er penger. 🙂

    7. Ja det er ikke lett å vite hva man skal gjøre..Men jeg holder meg til bensin bil jeg..kjører ikke så mye..så det får bare være.. Alt med måte tenker jeg..

    8. Så bra skrivi 🙂 Jeg kjører dieselbil med piggdekk, for det trengs i utkantene her 🙂 Håper det tar si tid før disse bestemmelsene kommer hit. Ha en fin kveld videre..

    9. Jeg kjører dieselbil med en god samvittighet, godt smurt av en politisk beslutning for 7 – 8 år siden. Hva man skal velge av transportmiddel er jeg ikke sikker på om noen vet så mye om. En dag er det ene ødeleggende for miljøet, en annen dag er det noe annet som har sort belte i forurensing. Selv vurderer jeg å skaffe meg ei hellig ku (EL-bil)…Den er miljøvennlig inntil politikerne finner ut at batterier, tyngde og svevestøv eller det at vi av og til må lade den opp med kullfyrt energi gjør at også den blir bannlyst.
      Nei sykkel eller apostlenes hester er antakelig å anbefale, hehe.

    10. Jeg kjører diesel og piggdekk,, ja altså på bilen min 😛 Og jeg har ikke den ringeste dårlig samvittighet for det, Men blir det for galt med hysteriske påbud,, så får man vel ta føttene fatt. Om det ikke ramler inn miljøavgifter på fotsvette også 😛 Slipper vel neppe unna det heller.. enda jeg svært sjelden svetter på føttene 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg