Hvordan vi ser verden i dag

Jeg hadde en liten gå tur i går kveld. Da svirrer tankene litt om alt og ingenting. Jeg tenkte på en episode som skjedde tidligere i dag. Tror nok ikke at humøret var helt på topp. Det var rett før lunsj og på toppen var jeg nok  litt stresset.

Det kom en uttalelse som jeg tolket helt feil. Ikke det at jeg reagerte utad så mye på den, men  uttalelsen såret meg. Jeg ble skikkelig nedrullet. Du kjenner sikkert følelsen.

Personen som kom med uttalelsen hadde ingen stygge hensikter med det hun sa. Men for meg ble det bare helt feil. Det skulle  bare noe mat til, så fikk hele hendelsen et helt annet budskap til meg.

Når det skal så lite til innimellom, er det så lett å trå feil. Jeg kan være på et plan, mens en av mine medmennesker kan være på et helt annet  denne dagen. Blir det to ytterpunkter da, hvor lett er det ikke å feiltolke, tross om ingen har onde hensikter?

Hvordan en takler hendelser i hverdagen, kan komme ann på humør, og ikke minst selvfølelse akkurat i øyeblikket det oppstår.

Hvis du kommer i slike situasjoner som jeg gjorde i dag, har jeg et lite tips. Ikke alltid like enkelt å komme på når det står på, men det fungerer faktisk. Prøv å trekke deg litt tilbake og ta på deg observerer brillene. Å se situasjonen på nøytral grunn, kan gjøre at du ser situasjonen slik den egentlig er. Prøv å skyv følelsene til side akkurat i det øyeblikket, slik at det ikke er de som “snakker” til deg.

Vi mennesker er så komplekse, og når dette oppstår kan det føre til konflikter som i grunnen ikke skulle vært tilstede. Men vi kan jo ikke gå på “tå hev” heller, det er jo ingen tjent med. Det beste er jo å være seg selv.

Jeg legger ved et bilde jeg – med et av mine favoritt sitater. Blir alltid så glad når jeg leser dette, og når jeg rotet gjennom albumene mine fra i sommer kom det opp. Ønsker dere en fantastisk torsdag.

 

 

 

8 kommentarer
    1. Ja det er helt sant..ting kan oppfattes så forskjellig..særlig om man er sulten, sliten eller lei..Jeg er fæl til å tolke ting..og det kan ofte tolkes feil..og komme helt feil frem i mine øyne..Så sikkert veldig lurt å se seg selv utenfra innimellom.. Fint sitat..og jeg er veldig glad i dette; Vær mot andre som du selv ønsker at andre skal være mot deg…:-) Ha en god dag!

    2. Det er et av mine favorittsitater også…… det er lett å bli truffet av noe noen sier, noe som kanskje er ment helt annerledes…. tror det kommer an på dagsformen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg