Får hurtigruten en konkurrent?

De senere årene har Norge som destinasjon blitt mer og mer populær blant utenlandske turister. Regionene har begynt å markedsføre seg ut i verden, deltar på messer og tilstelninger for å vise hva vi har å tilby. Det er ingen hemmelighet at Prekestolen er bildet som markedsfører oss mest, og som viser vår “ville” og fine natur. Deretter er Trolltunga, Lofoten, Hardangerfjorden, ja perlene ligger på rekke og rad.

Som nevnt har markedsføringen begynt, og det gir effekt. Både cruise skip gjester oss, samt at turistene kommer på egenhånd. Det ble nevnt at for eksempel i Bergen var det folksomt i sommer. Noen mente at det var litt for mye , mens andre synes det var helt ok.

I Stavanger regionen har vi også fått øynene opp for turistene og våre attraksjoner. Når oljenæringen har hatt en nedtur, har det vært tid og kapasitet til å ta denne næringen på alvor. Private aktører, kommunale aktører og ikke minst næringsorganisasjoner har gått sammen og arbeider iherdig med å vise seg som en samlet enhet. Sammen er vi jo sterke, og det har de klart å bevise. Det har blitt skapt samarbeid over kommune og fylkesgrensene. Dette arbeidet kommer vi til å se resultater fra i årene som kommer.

Det har og blitt  dannet en rekke små nisje bedrifter.Fra de som produserer lokale produkter til de som tar deg med på ulike opplevelsesturer. Det er absolutt et marked for dette.

Etter fjoråret fikk vi øynene opp for at sikkerheten måtte tas mer på alvor. Frivillige gjorde den ene helte innsatsen etter den andre, og reddet folk ned fra våre fjellsider. I år tror jeg absolutt at det har blitt laget en litt bedre plan på dette området.

Da jeg leste i Travel News her om dagen at Hurtigruten trolig får en konkurrent, ble jeg ikke så overrasket.

Navnet er Norwegian Cruise Company. Planene er å bygge seks skip mellom 2019 og 2020.

Skipene og intensjonene er mindre skip og markedet er mer opplevelsesvinklet produkt. Samtidig er det rettet mot det ultra-luksuriøse segmentet. Skipene vil være operative i polare farvann, og kan derfor bli en konkurrent til Hurtigruten.

Etter det som jeg leser er det ikke gått så mye ut med informasjon om hvor skipene skal gå, men det ser ut som om hvis etterspørselen tilsier det, kan Norgeskysten bli en av rutene. Den samme ruten som Hurtigruten går.

Skipene er oppsatt med 90 suiter fra 36 kvadratmeter og oppover. Selskapet opererer fra Oslo, og er allerede i gang med å sette opp operasjoner i Miami.

Det er så mye som skjer på turist markedet i Norge for tiden, og det er veldig spennende å følge. Jeg er og overbevist om at det er plass til flere aktører, og ønsker nykommerne hjertelig velkommen. Jeg håper også at vi klarer å fordele turist strømmen gjennom hele året. Det jobbes med dette og jeg har stor tiltro til de involverte. Det skal bli spennende å se hva vi får til sammen.


bildet hentet fra Googel

 #underholdning #reise #familie #tur #reise #ferie #reiseliv

 

 

 

6 kommentarer
    1. Jøss, ja det kan de kanskje trenge, en konkurrent 🙂 Jeg har vært på Hurtigruta for mange år siden..Ikke så veldig imponert jeg, men jeg var veldig ung, og det var kanskje ikke min GREIE på den tiden. 😀 Skulle nok prøvd nå, noe helt annet når man har noen år på baken 🙂

    2. Tror ikke det gjør noe med litt konkuranse..er jo så dyrt med hurtigruta nå, at mange ikke tar seg råd..har alltid ønsket en tur med den..men nå har jeg stengt den tanken pga hundene..så får se landet via bobil istedefor..Vi bor i et vakkert land!

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja det er dyrt – men tror nok dette nye blir enda mer kostbart… høres det ut som…… Bobil er jo blitt så populært – og hører så mye skryt om det. Det kunne faktisk jeg og:)))

    4. Er bra med konkurranse og vi har absolutt både plass og bruk for flere reisende. Det er berikende på så mange måter.
      Men jeg er litt redd for at været skremmer de fleste bort etter første gang?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg