Dagens ungdom – jeg var skeptisk

Jeg var på foreldremøte i går som jeg i grunnen grudde meg en del for. I invitasjonen hadde de lagt vekt på utfordringer etter en undersøkelse gjort på skolene i bydelen. En undersøkelse som er gjort i hele landet forøvrig.

Det var et veldig interessant møte med uteseksjonen, Stavanger Kommune, ungdomsklubblederne og selvfølgelig FAU. Tror at invitasjonen var utformet slik for at mange skulle komme. Det var fullt hus. Heldigvis var ungdommen her ikke verre, eller bedre enn andre plasser i landet.

Temaene som en gikk inn på var trivsel, rusmidler og kontakten med voksne og foreldre. Uteseksjonen fortalte om ungdommens vaner, bekymringer og ikke minst hva de ser når de er ute. En voksende trend er jo at det er færre og færre ute i gatene enn før. Mange sitter enten samlet eller alene hjemme. Gjerne foran spill og data, tilgjengelig på sosiale media. Så kan en jo diskutere om det er godt eller dårlig tegn.

En blir liksom minnet på at de er på full fart på vei inn i voksenlivet. Tror ikke helt det har gått opp for meg enda.

Fra en liten som pratet og pratet, har det blitt litt mer rolig hjemme, tross om vi har våre koselige samtaler. Har i alle år sagt at vi må være glad så lenge de ønsker å være med oss, og sole oss i glansen. Men kjenner jo igjen dette fra min oppvekst. Hadde jo vært litt morsomt hvis han hadde drasset på meg overalt hihi.

Jeg trodde det verste når jeg gikk inn i møtet, men ble heldigvis litt lettet. Mitt syn på ungdommen i dag, er at de er fantastiske med et enormt engasjement. Så jeg synes jo at vi har gjort en god jobb, tross alt.

Ønsker dere en flott ettermiddag.

#familie #møte   #ansvar #svak #familie&barn 

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg