Lysefjorden Sjokolade

I dag når jeg var innom Kvadrat Kjøpesenter, oppdaget jeg en ny butikk: Lysefjorden Sjokolade. Her var det sjokolade i alle varianter i hyllene, og felles for dem var at hver sort hadde noe særeget fra Lysefjorden med seg.

  Sjokoladen er laget og produsert på en gard i Lysefjorden. Her avholdes også sjokoladekurs.

Jeg synes det er noe eget med nisje bedrifter. Har et lite hjerte for de som prøver, og håper jo at de lykkes.

 Ønsker du å lese mer kan du gå på hjemmesidene, ellers har jeg skrevet litt om historien under bildene.

http://lysefjordensjokolade.no/

Butikken på Kvadrat Kjøpesenter:

 

Litt av utvalget:

Lysefjorden Sjokolade gir deg en smak og opplevelse av fjord Norge. Som de eneste i Norge bruker vi egen gårdsmelk i sjokoladefyllet til våres gode konfekt. Alle våres sjokoladesorter har ett eget navn og en egen historie fra Lysefjorden.

Lysefjorden Sjokolade har en elegant og særegen konfektform. Her viser det hva Lysefjorden er mest kjent for, Preikestolen. Vi er så heldige å drive en egen gård langs Lysefjorden.

Kua i logoen er skissert rundt ett bilde av en av våres flotte melkekyr, som min mann steller godt med hver dag.

Preikestolen er også med som ett symbol på hvor vi driver sjokoladegården, hvor vår familie har sine røtter, hvor våre sjokoladehistorier kommer fra, hvor vi ønsker å produsere kvalitetssjokolade og hvor vi ønsker deg velkommen

Ideen bak Lysefjorden Sjokolade

Det hele begynte med at jeg var på besøk i melkebua i fjøset. Da melkeutstyret skulle vaskes etter fjøsstell, var det ett rør det rant litt melk ut av, rett i sluken!
Jeg som ekte mat-menneske syntes dette var sløsing av gode råvarer og ikke minst bortkastet «arbeid» fra våres flotte kuer.
Noe måtte jeg gjøre- hva kunne jeg bruke melka på?
Vi brukte den allerede i hjemmet til god gjærbakst, grøt, vafler og masse annet godt, men jeg ville noe mer, jeg ville gjøre noe innovativt.

Så kom ideen- Sjokoladeganach (sjokoladefyll) med våres kumelk i. Kan det bli mer lokalt, nært og kortreist enn det?

Alle våre sjokoladesorter har også en egen historie. Det gjør at når du nyter en sjokoladebit fra Lysefjorden Sjokolade får du med en historie som enten forteller noe om hvordan livet var her på gården før, hvor du kan ta deg en fin tur, hvem som har bodd i Lysefjorden eller om noe annet fra fjorden?

Dette mener vi gir deg en unik smak og opplevelse av Fjord-Norge.

Velkommen skal du, din familie, dine venner og dine kollegaer være til det yrende livet her på Sjokoladegården.

Teksten er hentet fra Lysefjorden Sjokolade sin hjemmeside.

#sjokolade #Lysefjorden #nisje #kvadrat #stavanger #Rogaland #selvprodusert

14 kommentarer

Siste innlegg