Hvilke briller har du på deg i dag?

Hadde en litt pussig episode på tirsdag. Skulle hente poden som var på trening, og dermed kjørte jeg forbi Hålandsvannet som jeg tidligere har lagt ut noen bilder fra. Når sola går ned er det som regel nydelig her, og i går intet unntak. Det så helt fantastisk ut.

Tross om jeg var litt sent ute, klarte jeg ikke motstå fristelsen av å stoppe, springe ut for å ta noen bilder. Parkeringsplassen ligger rett ved veien, så det skulle ikke ta lange stunden.

Springer ut av bilen, og måtte jo ta av meg solbrillene. Hadde lagt mine vante hjemme, så hadde på meg et par som pleier ligge i bilen, men som jeg ikke bruker så ofte.

Av med brillene, og opp med kamera. Ser utover, og blir litt forskrekket. Det var fint, men ikke helt magisk som når jeg hadde brillene på. Tror ikke jeg hadde stoppet bilen hvis jeg hadde sett hvordan det egentlig så ut.  Dere kan se bildet nederst i innlegget mitt.

Når jeg kjørte videre kom jeg til å tenke på en ting. Det er litt som i mitt tilfelle her over, som med livet. Brillene du har på deg om dagen eller i øyeblikkene, gjenspeiler opplevelsene du får ut av situasjonene. Er du litt trist eller lei deg  kan du for eksempel få et helt annet bilde av hendelsene enn hvis du er i strålende humør.

Av og til lar vi ting prelle av, mens andre ganger er vi veldig nærtagende. Det kommer helt an på humør og sinnsstemning.

I løpet av en dag kan vi ha mange forskjellige “briller” på oss, som jeg velger å kalle de. Det samme kan menneskene rundt oss. For andre, er det ikke så lett å vite hvor alle er på skalaene til enhver tid, og dermed er det jo veldig lett å trå feil innimellom.

Jeg mener jo ikke at vi hele tida skal gå rundt å analysere hvor personene nær oss er til enhver tid, men det er litt lurt å være obs på oss selv. Er vi på den negative delen av skalaen kan det kanskje innimellom være litt lurt å ta på oss observatør  brillene. Da får en et litt nøytralt og klarere syn på saken, før vi konkluderer med forhastede beslutninger. Kanskje situasjonen ikke var så ille likevel?

Jeg har gjort dette et par ganger, og det er helt enormt hvordan situasjoner og hendelser kan endre seg. Oftest fra veldig negativt til positivt. Verdt å prøve.

Det var noen tanker fra meg på en torsdags morgen.

Ha en flott dag dere.

#briller #sinnstemning #helse #mentalhelse #familie #kamillenorge

27 kommentarer

Siste innlegg