Herlig Laksegryte

I går hadde vi en fantastisk middag som jeg ønsker å dele med dere. Poden i huset vil helst ikke ha noe fisk, men denne synes han var grei nok, så han spiste en liten porsjon. Konkluderer med at han synes den var bra da.

Jeg derimot, hadde vel litt over en porsjon, så dette var digg.

Jeg har skrevet ned oppskriften i kokeboken min, så jeg har nok “stjålet” den fra en plass, men har ingen kilder å vise til.

Jeg laget oppskriften beregnet på 2 porsjoner. Hadde begge vært like glad i fisk som meg, hadde jeg nok laget til 4. Jeg serverte ris til, men i oppskriften nevnte de at det også kunne serveres med couscous.

En annen ting var at det skulle være 1 dl. hvitvin, noe som jeg ikke hadde i hus. Erstattet dette med vann. Den var god for det.

Oppskrift under bildet.

 

2 fileter skinn og beinfri laks

1 1/2 persillerot

1/2 pose snack-gulrøtter

1/2 løk

1 hvitløksbåt

1 persillestilk

1/2 ss karri

2 dl. vann

1/2 ss fiskefond

1/2 boks kokosmelk

1/2 ts. maisenna

sitrongress

frisk koriander

smør

salt og pepper

Fremgangsmåte:

1. Salt fisken på begge sider. La den trekke i kjøleskapet til den skal legges i sausen.

2. Skrell og skjær persillerot i ca. 2 cm. store biter. Skrell og finhakk løk og hvitløk. Knus sitrongresset med et knivskaft og hakk det fint.

3. Stek løk, persillerot, gulrøtter, hvitløk, sitrongress og karri i 1/2 ss smør i en stor kjele. Tilsett vann, fond og kokosmelk.

4. La det småkoke under lokk i ca. 15 minutter til grønnsakene er myke.

5. Jevn sausen med maisenna, som er utrørt i 1/2 dl vann. Smak til med salt og pepper.

6. Legg fiskebitene i gryten og la fisken trekke i ca. 5 minutter.

7. Pynt med koriander.

Håper det smaker.

#mat #foreldre #foreldreogbarn #familie #familieogbarn #kamillenorge #helse #mammablogg #ungdom #barn #matglede 

18 kommentarer

Siste innlegg