Suksesskake muffins

Da har jeg endelig prøvd meg på suksesskake muffins igjen.

Jeg laget disse til konfirmasjonen, men da brukte jeg de store formene. Det ble litt vel mye i hver porsjon, tross om de var veldig gode. Fikk et herlig utbrudd av sønnen til bror min som startet med en slik. Han klarte ikke å stoppe å spise, men sa høyt og tydelig etter muffinsen at nå holdt han på å sprekke. Så det ble med den kakebiten på ham.

Jeg har i denne benyttet versjonen til min mor, som kjører kremen i kjøkkenmaskin en liten stund istedenfor å piske inn for hånd. Da blir kremen litt lysere gul, men vel så god synes jeg.

Oppskrift under bildet:


Denne oppskriften er til ca. 18 stk.

Bunnen: 250 g. mandler, 250 g. melis, 4 eggehviter, 1 ss hvetemel, 1 ts. bakepulver

Fremgangsmåte: Pisk eggehvitene stive. Tilsett melis litt etter litt. Det blir da til en blank marengs. Vend inn hvetemelet som er siktet sammen med bakepulveret. Rør deretter inn de malte mandlene.

Fordel deigen i muffinsformene, stek midt i ovnen i ca. 20-25 min på 170 grader.

Smørkrem: 6 eggeplommer, 1,25 dl kremfløte, 190 g sukker, 2 ts. vaniljesukker, 150 g. smør (jeg bruker bremykt).

Fremgangsmåte: Ha alt (minus smøret) i en kjele. Kok opp forsiktig under omrøring til den tykner. Avkjøles i kjøleskap før det myke smøret røres inn. Deretter sprøytes/smøres kremen på kakene. Pynt med enten litt raspet sjokolade, eller mandler.

Håper det smaker.

#bakeglede #familie #kake #muffins #suksesskake #suksesskakemuffins 

 

 

 

27 kommentarer

Siste innlegg