Jeg kan jo ingenting…..

Mødre kan jo brukes til alt, det fikk jeg erfart til de grader på kroppen i går kveld. Poden skal ha en muntlig prøve eksamen i dag i matte, og temaet var algebra. Spurte om han kunne presentere for meg, og det gikk jo greit.

Ulempen var jo at jeg hadde ingen aning om hva han snakket om. Ordene som ofte kommer ut i litt oppheta diskusjoner: Du skjønner ingenting! Fikk plutselig en ny mening. På dette området stemte det på en prikk.

Jeg har tidligere fortalt ham at matematikk var et av mine beste fag på skolen, men lurer på om den helte statusen forsvant i går kveld. Må jo nevne at jeg nevnte ikke at jeg aldri hadde hørt om det han snakket om, så den kan være intakt enda.

Sitter her og tenker hvor langt kunnskapene mine går egentlig når det gjelder  faga matte og fysikk. Hva årstall hadde jeg droppet ut nå hvis jeg skulle satt meg på skolebenken? For det er skikkelig innviklet spør du meg.

Det er jo sant det som sies at ting må holdes ved like. Det har jeg absolutt ikke gjort på disse emnene. Måtte jo teste ut litt pluss, minus, gange og deling. Å jo, det sitter enda, så alt har jo ikke gått i glemmeboken. Tror nok jeg skulle klart noen enkle x og y oppgaver også. Tror jeg skal være fornøyd med det. Vi kan jo ikke kunne alt……..

#familie #familieogbarn #familie&barn #barn #ungdom #skole #mattematikk #kunnskap #mamma #foreldre

 

31 kommentarer
    1. Jeg var god i matte, så lenge det het bare REGNING 😀 he-he…Neida, jeg kan noen annet enn de 4 regneartene,men jeg kommer fort til kort kjenner jeg..Og vil helst ikke undervise i det i ungdomsskolen…

    2. Hehehehehe vet du………..matte var jeg elendig i ………………
      Jeg datt av lasset på ungdomsskolen da vi brukte EN HEL SIDE på et regnestykke. Jeg forstod ikke X og Y………………….. Jeg håper jeg hadde forstått det bedre i dag………… for jeg tok utdannelse ganske sent ……….. en rundt 30 og en ny utdannelse rundt 45 🙂 hehehe og da trivdes jeg med skole og lekser.
      Nei jeg tror man MÅ ha det litt i seg dette med matte 🙂 Flink du !!!!!

    3. Uff..ja, matte får meg til å grøsse..jeg hadde det man kaller mattedysleksi..kan den dag i dag ikke gangetabellen..og husker ikke at jeg var innom x og y…så barna mine fikk hjelp av mannen min når den tid kom..jeg kan virkelig ingenting…innen det feltet…

    4. Jeg har det dessverre på samme måte som dvergpinschere i mitt hjerte, Grusomt……. Jeg måtte gå til det steget at jeg ordnet meg privatundervisning. Men det er dyrt. ca. 250kr pr. time……

    5. matte var nok det faget jeg likte minst,jeg skjønte ingenting og fikk heller ikke hjelp til å skjønne det.Så hva algebra er for noe aner jeg ikke ,heldigvis trenger jeg det ikke som husmor hi hi

    6. Hahaha 😉 Jeg skjønner så utrolig godt hva du mener !! Poden min på 13 år går meg en høy gang innen matte og fysikk etc…… Og egentlig så føler jeg at jeg er ok på matte 🙂
      Om han har problemer å kommer til meg…..vel, google kan jobben sin altså 😉
      Ønsker deg en fin tirsdag Sølvi 🙂

    7. Hehe..ja gjett om man glemmer..jeg var veldig godt både på matematikk og fysikk/kjemi..men jeg tror jeg ville slite værre enn værst, dersom jeg skulle bevegd meg for langt ut i de temaene nå :))

    8. Nå var det faktisk bildet ditt av Shanghai som dro meg inn i denne bloggposten…men så leste jeg den og kan absolutt relatere: kom til et punkt i livet mitt hvor jeg begynte å tvile på egne kunnskaper, og fant ut at jeg ikke forsto så veldig mye. Lærte meg hvordan man lagde nettsider og begynte å studere kinesisk ved siden av skolen – og nå har jeg lært meg to veldig nyttige egenskaper av meg selv 🙂
      Ellers slet jeg på skolen BIG TIME. Var alltid den som endte opp med en 3er/4er til tross for at jeg brukte så lang tid på studiene.

    9. Ikke bare bare med matte på ungdomstrinnet.. for det er jaggu meg ikke alt som sitter fra “den gang jeg gikk på skolen” 😉

    10. Marius: Ja en gjør det av og til. Men tross om en ikke har er det ting som går i glemmeboken, gjerne av de tingene en ikke helt trenger…. Lurte jo på om jeg hadde sovet i disse timene. Tror en kan lære hele livet jeg… og det er jo fantastisk. Kinesisk… wow sier jeg. Sikkert veldig vanskelig….

    11. Det jeg tror er feilen er at matematikk er et puggefag, og da lærer ikke elevene det for å forstå det, men for å få bra karakterer.
      Jeg var helt grei i matematikk på ungdomsskolen, og fikk god karakter. Det var ikke fordi jeg ikke forstod det, men fordi jeg puggt det. Da jeg hadde matematikk på lærerhøgskolen jobbet vi mye med å forstå faget. Det er når forståelsen kommer at man har lært matematikk på en ordentlig måte.
      Jeg ser jo hva mine tanteunger har holdt på med i matematikken, og da min yngst nevø holdt på med matematikk i 10.klasse bladde jeg gjennom boka hans, og nivået var helt annerledes enn vår matematikkbok.
      Det er ikke alt som sitter igjen i dag nei, for det er ikke alt jeg har fått bruk for heller.
      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂
      Hilsen Toril

    12. Toril sin hverdag med musikken: Det er så sant. Å finne nøkkelen, da sitter det. Men det har litt med interessen også tror jeg:))) Det man ikke interesserer seg slik for blir glemt:))) Men enig det ser litt mer komplisert ut nå… Ønsker deg en flott dag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg