Ikke alle vaner må endres…..

God morgen kjære lesere.

Lørdag morgen igjen, og jeg har vel fått meg en liten rutine. Nå har jeg kaffe i koppen og sitter bare å nyter. Det er noe egent med disse morgenstundene.

Må jo nevnes at med hund eller valp i hus blir det ikke helt rutine. Før kaffekoppen i dag har det vært en liten morgentur.

Pleier gjerne ta den etter kaffekoppen til vanlig. Mens jeg gikk der og surret på turen, kanskje litt mutt i starten tenkte jeg at det er jo i grunnen greit å endre vanene innimellom. Slik at en ikke gror helt fast i gamle mønstre.

Jo mer jeg tenkte på det, til mer tilfreds ble jeg, og litt kry må jeg innrømme. Dermed ble det en herlig tur tross manglende kaffekopp.

Det er merkelig med de vanene vi danner oss, og hvordan det kan påvirke oss  hvis en ikke følger disse. Som meg med kaffekoppen i morgen. Noen vaner er gode, noen helt greie og andre dårlige.

En vane er ikke en avhengighet, men kan påvirke oss i stor grad, og kan være vanskelig å bli kvitt. En vane kan faktisk henge sammen andre ting, og hvis en vil endre en vane er det lurt å tenke gjennom det.

For å finne drivkraften til å komme ut av vanen, må en finne motivatoren. Hva vil du oppnå, og fordelene det gir. På en måte kan en si at du må finne deg en vane du ønsker deg i stede for den gamle. Akkurat som du lurer hjernen din litt i starten.

Når det er sagt, kan jeg ikke se at jeg må bytte ut rutinen med morgenkaffen før tur. Tror ikke den gjør den største skaden på meg. Men det var litt interessant å tenke på, siden jeg la merke til det hvordan dette kan påvirke.

Har du noen vaner du bare må gjøre? Eller bare må ha?

Legger med noen fine blomster bilder jeg tok på morgenturen min.

 

#morgen #kaffe #hund #familie #morgenrutiner #rutiner #blomster #familieogbarn 

 

 
21 kommentarer
    1. Jeg liker nok best kaffen før noe annet jeg og, men jeg KLARER å gå på jobb uten.. Jeg har noen vaner ja, kaffe, og blogginnlegg må ut om morgenen. Hvis jeg ikke får ut innlegg om mårran kjenner jeg det klør litt 😀 Ellers har jeg noen jobbvaner.. Være tiiiidlig tilstede når jeg skal ha fjernundervisning osv 😀

    2. frodith: hihi — ja det var faktisk litt morsomt å tenke over vanene – få satt de litt i perspektiv. Men synes du hadde noen fine vaner da… Forstår hva du mener med bloggingen… hihi. Litt lik selv, men en overlever jo det og:)) Ønsker deg en flott lørdag…

    3. God morgen 🙂
      Jeg må ha kaffe og en skål havregryn til frukost. 🙂
      Står opp såpass tidlig jeg, at den er iregnet tiden.
      Etter ny hund kom i bildet, får hun gå ut å tisse – like rundt hjørnet på huset – også er det inne og mate hund og katt…………sette på kaffe og lage frukost……….nyte den …………også tur.
      🙂
      Rutiner ja………….noen er ok de og andre kan man skiple litt på. Det gjelder å ikke gro helt fast 🙂
      Ønsker deg en topp dag!

    4. Noen rutiner har jeg nok,men det går greit å bryte dem innimellom ) nå er kaffen klar hos meg men har ikke fylt koppen ennå,frokosten derimot er ferdig spist )) må spise til medisinen,men no skal jeg hente kaffen og den skal nytes.

    5. Ja jeg er et skikkelig vanemenneske..og det har hundene blitt også..er nok lurt å gå litt utenom vanene ja..for at det ikke må være sånn..men jeg liker å ha hverdagen forutsigbar..så jeg fortsetter som nå jeg..med mine vaner…hihih.. Flotte bilder!

    6. Mange sanne ord der..rutiner og vaner..noen er gode og uskyldige å ha, mens andre kan nesten bli oppfattet som tvangshandlinger…og skal man endre de, tror jeg du har rett i at man bør bytte de ut med nye..for mennesket ER vanedyr, enten vi liker det eller ikke 😉 En av mine er selvfølgelig den mårrakaffen..men klarer utmerket å fungere uten om jeg må, hehe 🙂

    7. Både for min egen del ( og andres) gjør jeg lurt i å få meg en kaffekopp innabords før jeg møter dagen 🙂 ha en fin pinse 🙂

    8. Ingen kaffekopper kan måle seg mot dagens første kaffekopp:-) Den er min favoritt. Bra vi mennesker kan glede oss så stort over så lite, da ligger vi bra an for å oppnå lykke og glede:-)

    9. Vakre blomster :)) Her i huset har vi vane med brødskiver og te på hverdagskveldene.. og det er jo bare kos så det fortsetter vi nok med :)) Men mange vaner kan det være lurt å snu litt på innimellom.. God helg videre og kos deg med morgenkaffe og tur med hunden uansett hva som kommer først :))

    10. annebe: hihi.. ja det er en valp vi passer så det blir en liten runde i ny og ne…. Det er grunnen for at det ikke kan vente heller om morgenen….. Ønsker dere en flott dag videre….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg