Kvinner, menn og temperatur……

Hei dere.

Da våknet med et sjokk i dag og.

Det vil si, før jeg går på jobb har jeg som regel meg en liten morgendusj. I den senere tid har det titt og ofte vært litt kaldere vann enn jeg ønsker, eller rett og slett kroppen min tåler.

Er ikke så vant med at min “lille” sønn på 15 skrur ned temperaturen, men må nok innrømme at disse sjokk vekkingene har skjedd litt ofte i det siste.

Dermed må jeg vel bare venne meg til med å sjekke hvor temperaturen står før jeg setter på vannet.

Det er jo et kjent fenomen at det er forskjell på menn og kvinner når det gjelder temperaturer. Det merkes på temperaturen i dusjen, innetemperaturen og hvordan vi går kledt.

Jeg kom tilfeldig over en artikkel i “I Form” i dag hvor de omtalte dette temaet.

En av grunnene til at vi damer er mer frysen enn menn er at mennene har mer muskelmasse. Det øker forbrenningen og dermed produserer de varme som føres helt ut til hudens overflate.

Kvinner derimot, har en generell høyere fettprosent enn menn, og det såkalte brune fettet, isolerer og holder varmen i kjernen av kroppen. Men når ikke helt ut i armer og ben. Det er grunnen for at vi damer gjerne ofte fryser på hender og føtter. Varmen fra kroppens kjerne når heller ikke helt ut til huden og gjør at det føles som man er kald.

Tenkte det var kjekt å vite:)

Ønsker dere en fantastisk tirsdag.

#familie #mamma #familieogbarn 

26 kommentarer

Siste innlegg