La barna ta initiativ!

Kjørte forbi denne herlige boden her om dagen. Den ser jo litt for flott ut til at noen barn kan ha lagt den helt alene, tross om jeg ikke skal undervurdere de. Hvem vet.

Med denne boden, kom jo litt minner opp. Har du noen gang stått ved en veikant, eller dunket på dører for å selge ymse ting?

Det har jeg.

Vi bodde litt usentralt til, så det å stå med en bod hadde nok ikke generert så mange besøk. Dermed måtte vi dunke på dører. Vi hadde flere varianter, men den jeg husket best var en hel eng med tusenfryd som vi plukket og gikk rundt å solgte. Betalingen var nok litt så som så, litt penger og litt frukt tror jeg det var. Kan hende det vanket en kjeks i ny og ne også.

Tilbake til denne boden, så får jeg bare gode følelser ved den. Tross om det ikke er poden som har dette prosjektet, så føler jeg en liten stolthet over de som “jobber” her. Her har de laget en plan, gjort forberedelser og gjennomført. Forhåpentlig har det gått bra.

Hadde den vært åpen hadde jeg nok måtte stoppet bilen helt og sprunget ut og kjøpt, uansett hva de hadde solgt. Ser dere på skiltet er det gjerne ikke det jeg foretrekker, men rett og slett for å “hedre”  initiativet.

Jeg vet noen synes ikke noe om at sine dyrbare springer rundt, eller setter opp boder som her. Kanskje for de føler at de “tigger” penger eller andre ting. Hvem klarer vel å si nei til slike søte små?

Men har dere tenkt på at i dagens samfunn blir vi eksponert for utallige ting som kan fremme kjøpelysten i oss. I butikker, på nett, ja rett og slett over alt. Så jeg har ikke hatt noen betenkeligheter over slike aktiviteter eller initiativ. Har vel mer holdt meg litt i bakgrunnen og fått de til å lage sin egen plan. For det har de som regel.

I tillegg får de andre aktiviteter å tenke på enn gaming og tv. Genialt.

Hva synes dere? Er det søtt, eller er det en uting?

#barn #familieogbarn #mamma #ungdom #unger #initiativ

 

 

16 kommentarer
    1. det er jeg enig! når en lærer å la barna ta initativ, da blir det også lettere for dem i voksenlivet. Det man lærer i barndommen er også det man mest tar med seg videre i voksenlivet. Har man aldri lært å tatt sånne initativ i barndommen vil å ta initativ nr det kommer til voksenlivet være veldig vanskelig.
      Et annet tips for å få i gang initativet hos barnet/barna kan være å lage ulike “oppdrag” til dem som er og kan være både kreativ, nytenkende, osv.

    2. Anonym: Ja alt av initativ er bra. Det varmer når jeg ser noen finner på noe … samme hva i grunnen bare det er noe:))) Selvfølgelig må vi jo lede til det… oppmuntre osv. Så er så enig med deg:))))

    3. Jeg syns det er sååå fantastisk å se at unger enda gjør sånt..dessverre er det en av de tingene som forsvinner mer og mer – mye fordi foreldrene rett og slett ikke vil la dem få lov å utfolde seg. Så jeg er heeelt for sånne boda =D

    4. Jeg hadde jo sånn bod selv jeg når jeg var ung..ikke så fin..men et bord med plakater osv..Det må da være helt greit at barna selger…men i min tid..så solgte vi, og ga pengene til redd barna..kom i avisen og følt vi var flinke…Så, penger rett i lomma til barna..uten noe plan..hmmm…liker at det er TIL noe.. eller noen..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg