Alene på ferie – hvordan var det?

For om lag en uke siden kom hjem fra min ferie alene til Santorini. Det å reise alene var mitt valg, og noe som jeg har drømt om å gjøre lenge. Helt til nå har det bare blitt med tanken, men i år, ja da gjorde jeg det.

Både før, under og etter reisen har jeg fått mange spørsmål om det å reise alene.

Det har faktisk vært en del ulike reaksjoner. Flesteparten har jo synes at det var tøft gjort og noen har reist mye alene selv og hadde bare godord. Tross dette er det også noen som synes at det virker trist å reise alene.

Uansett tror jeg at når en mentalt er innstilt på hvordan en reiser, tenker en ikke så mye på det.

På forhånd hadde jeg jo valgt at jeg kun skulle være på Santorini. Jeg bestilte fly og hoteller hver for seg. For å få litt variasjon var jeg litt på en roligere plass, og litt på en plass med mer liv. Igjen egne valg.

Normalt trives jeg i eget selskap, og tenkte om det skulle være så forferdelig ille, kunne jeg slå i hjel tiden med strand og bøker. En uke går jo fort.

Den største forskjellen er at på alt du foretar deg må du ta egne valg. Du har ingen å lene deg på. Skal du komme deg rundt, må du undersøke og finne løsninger. For meg var dette helt greit, og jeg merket at jeg var mer “våken” og fikk med meg det meste som rørte seg.

Jeg må nok innrømme at en blir litt mer rastløs enn om jeg reiser med andre.  Laget et lite opplegg hver dag, men hvis jeg ønsket ble det endret. Det kunne gjøres på sekunder uten å ha dialog med andre.

Noen har spurt om det var ensomt, og det har jo litt med hvordan en ser det. En er jo på tur alene, men treffer mange personer hver dag. Noen blir en bedre kjent med. Det kan være på stranden, på en restaurant, på en utflukt, ja egentlig over alt. Her kommer det mer an på en selv. En må kanskje ta initiativ, men allikevel ikke føles for påtrengende. Finne en fin  balansegang, og ha mot nok til å ta egne valg og avgjørelser.  Noen av de jeg traff på veien har jeg i kontaktlisten min i dag, og vi har hatt litt meldinger frem og tilbake.

Jeg vet at det å reise alene er ikke for alle. Hadde det vært meg for noen år siden, tror jeg ikke det hadde vært et alternativ. Men etter min tur, kan jeg virkelig anbefale det. Jeg må si at min første tur var litt “safe” for meg, da jeg kjenner de greske øyer ganske så godt. På den måten kjente jeg til plassene jeg skulle, og kanskje litt enklere å ta seg litt rundt.

Så om det blir alternativ til neste år vet jeg ikke, men er ikke fremmed for tanken.

#aleneferie #ferie #reise #reiseblogg #reisemagasinet #mamma #hellas #Santorini #reisevenner

 

26 kommentarer
    1. Ja jeg syns du er tøff..jeg gjordet da jeg var ung..og da ver det jo egentlig litt skummelt..lys, ung jente på tur alene…Så jeg holdt meg mye for meg selv..men det var jo det jeg ville..ha ferie..uten andre rundt meg.. Men er jo som du sier..man gjør det til det man selv vil! Ser og høres ut som du har hatt en flott tur!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja jeg var litt spent. Men så hadde jeg jo bestefar da.. hihi. Neida – gjorde mye alene og synes det var greit. Hadde mye bøker som jeg leste på stranden og fartet mye. Synes det var herlig i grunnen. Men det er jo kjekt å reise med andre også:) Så jeg sier ja takk begge deler. Har ei venninne som er på 6 ukers tur alene til USA. Hun og suser rundt omkring….. Det hadde nok blitt litt lenge for meg.

    3. Jeg reiser nesten alltid alene, jeg liker det. Vært på Kreta mange ganger alene og turer rundt i Norge. Er man singel så må man ut av heimen 🙂

      1. Er det noen steder på Kreta du kan anbefale? Tenker å reise alene til våren noen uker. Har vært på Kreta flere ganger men da alltid sammen med noen.

        1. Hei Borghild.
          Det har litt med hva du liker. Jeg tror nok det er mange plasser som kan være bra. Liker du mye folk, lite folk, veldig gresk, eller mer charter preg? Jeg har vært I Reythmont…(litt usikker på skrivemåten) og så har jeg vært I nærheten av Hersonisos (tror det skrives slik). Kan anbefale begge plassene. Den siste byen ligger også ved sjøen, men et lite stykke fra er det en liten utrolig koselig landsby….. Skikkelig gresk.

    4. Monica: Tusen takk. Ja det var fantastisk. Fikk sett mye – men det som manglet var kanskje lange kvelder med drøs over et glass vin…. hadde jo litt av det med bestefar da…hihi.

    5. Victoria Larsen: Tusen takk. Ja en er jo innstilt på det – og da gikk det veldig fint. Synes det mest skremmende var å fortelle hvis noen spurte om jeg var alene og si ja faktisk. Merkelig egentlig….. hihi

    6. Så flott at du sitter igjen med ei så positiv erfaring av aleneturen. Selv om jeg er alene selv, og flyr rundt om kring som en gal i støytene, syns jeg du er tøff som tok det valget. For det ER noe helt annet å være alene om ting – og alle valg som skal taes. Jeg har ikke vært på sånn type ferie som du har – men det er vel mest pga økonomien..og at jeg er så inn i granskauen usosial, at jeg har nok løpt andre veien når noen prøvde å snakke til meg, hehe =P

    7. Høres deilig ut:-)Jeg har reist en del alene med sønnene min-føler jeg blir mer robust uten å ha med voksenselskap -da tvinges jeg til å bli kjent med andre:-)Og det er befriende å kunne reise hvor enn vil-selv om ingen kan være med:-)Du er tøff-og inspirerende!!:-)

    8. Jeg syntes ikke det er trist at man reiser alene på ferie, tvert i mot. Det er tøft, og hvis det er en reiseform som passer en så hvorfor ikke sier jeg :o)) Jeg er en person trives veldig godt i mitt eget selskap, og hadde jeg klart tanken på å fly alene (flyskrekk) så tror jeg at jeg nok hadde kost meg :o))

    9. Vera Lynn: Ja jeg tror nok det er hovedbudskapet:) Å trives i eget selskap:))) Det blir litt på en annen måte – men en er jo innstilt på det. Det trenger jo ikke være en flytur unna… mye en kan gjøre her også:))

    10. Det er fint du tar opp dette, for vi er mange som av ulike grunner noen gang må dra på egenhånd…
      Jeg trives også i eget selskap og bodde alene når jeg var på Rhodos nå, men synes det var trygt å ha andre der i nærheten. For min del går det på å være trygg, men også ha selskap .
      Jeg tenkte over det på reise nå om jeg kunne dra helt alene, og det er noe jeg kan om jeg ikke får sjanse til å dra sammen med andre.
      Synes fremdeles det er tøft gjort at du dro på egenhånd.

    11. maiken: Takk skal du ha. Jeg må bemerke at jeg begynte på en kjent plass på grunn av at jeg var litt spent. Tror jeg har vært på øyene 15 turer. flest faktisk på øyhopping. Dermed kjenner jeg til litt av hvordan det er. Tidligere med andre. Forskjellen med å reise slik jeg gjordenå, kontra å ha en sydentur hvis du vil kalle det det er at det som regel er mindre hoteller uten restaranter. Dermed må en ut. Sikkert bade fordeler og ulemper. Men som jeg nevner. En uke er ikke så lenge, jeg koser meg I eget selskap og strand og bok var tilgjengelig hvis… he,he.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg