“Trollpikken” er aktiv nå ……

Hei og god morgen fininger.

Kaffen er som vanlig i koppen, og jeg sitter her og tenker litt over egentlig det ene og det andre.

Her i sør/vest har vi de siste ukene hatt en  sak som har skapt stor medieomtale. Lokalt, nasjonalt og faktisk også internasjonalt. Det gjelder selvfølgelig Rogalands kanskje neste attraksjon: “Trollpikken”.

Må jo si at jeg har aldri har hørt om den før jeg var på ferie, da via facebook. Først om at noen hadde formeninger om det kunne være en attraksjon, deretter at noen hadde fjernet den og gjort hærverk. Tror de enda etterforsker den biten.

Kronerulling via nettet har gjort at de har fått festet den på plass igjen, da den visstnok låg like hel på bakken etter hærverket. For de spesielt interesserte var det fullt mulig å følge begivenheten minutt for minutt på tv.

Regner med at dette kan være en aktuell utfart for å ta steinformasjon i skue, og det lar heller ikke vente på seg. I går kom en status opp på facebook fra en bekjent av meg som skulle ta turen. Hun hadde tagget herligheten, og siden jeg var nysgjerrig på hvor det var klikket jeg inn. Jeg er ikke så kjent i Egersund, men tenkte at jeg kunne like siden, og kikke nærmere på det. Da kommer beskjeden opp: Trollpikken er aktiv….. innled en samtale nå….. Måtte flire litt da.

I dag morges har jeg vært inne for å se litt på hvor det ligger, og også for å få historien bak.

Attraksjonen ligger mellom Kjervall og Veshovda. nord for Egersund.

Her på Vestlandet har vi de senere årene hatt to store attraksjoner som har vært mye besøkt. Det er Trolltunga og Prekestolen. Er en uheldig og gå på de verste dagene i sesongen går en i kø. På det grunnlaget har vi vært på utkikk etter flere attraktive og mulige turer. Det er her Trollpikken har kommet frem. Personer i Egersund har fremmet forslag om denne spesielle steinformasjonen, og har begrunnet det med at den tar seg godt ut på bilder og ikke minst ligger den greit til. Turen fra parkeringsplassen til attraksjonen tar kun en halvtime. For å kunne gjennomføre dette må det tilrettelegges med flere parkeringsplasser enn det er i dag. Det er også snakk om at noen ønsker å arrangere sykkelturer fra Egersund sentrum til attraksjonen, siden den ikke ligger så langt fra byen.

Når jeg leste videre på siden har hærverket også ført til presseomtale i Kina, så kanskje er det Norges neste attraksjon. Hva tror du?

Du finner facebooksiden HER.


Bildet er funnet på Google.
 

 

#Rogaland #trollpikken #attraksjon #sørvestlandet #Egersund #hærverk  #reise #reisemagasinet #ferie #natur #naturattraksjon

28 kommentarer

Siste innlegg