Setter vi begrensninger for oss selv?

Hei fininger. Håper dere har hatt en fin dag.

I dag, når jeg var i butikken overhørte jeg deler av en samtale.

Det dreide seg om at noen var veldig overrasket over at en person hadde oppnådd noe stort. Ikke det at jeg vet hva dette var, men det virket ikke som de skulle trodd at denne personen kunne oppnå noe slik. Ikke han som de sa.

På dette grunnlaget har tankene mine kvernet litt i ettermiddag. Hvorfor setter vi både oss selv og andre i båser når det gjelder væremåter, hva vi kan oppnå, hva vi kan forvente av oppførsel, uttalelser og evner?

Dette gjelder fra tidlig barneår, og fortsetter nærmest hele livet.

I de gruppene vi omgir oss med, fra barnehage til skole til jobb, i vennegrupper og ja egentlig i alle sosiale lag vi deltar i kan vi ha forskjellige roller ut i fra hvem som er i gruppene. Vi blir på en måte satt et lite stempel på, både av andre og oss selv.

Flesteparten av oss innretter seg etter dette, og spiller de rollene som vi blir tildelt. Vi blir på en måte den personen vi og alle andre tror vi er.

Du har kanskje også hørt  utsagnet at når ungdom går fra for eksempel ungdomsskole og videre til videregående, så er en kjent kommentar at dette skal bli godt, nå kan han eller hun få begynne på nytt.

Noe annet er også tett knyttet til akkurat dette, og det er språk. Hvordan noen personer kan si hva som helst og få aksept for det, mens andre som sier akkurat det samme, på samme måte får store reaksjoner.  Det kan være samme ord, samme toneleie, egentlig helt identisk, men allikevel har det noe hvem budskapet kommer fra.

Jeg kommer ikke med noen fasit på dette i dag, og jeg sier heller ikke at jeg er en av de som aldri gjør noe slik mot andre, eller mot meg selv. Tross om jeg skulle ønsker jeg kunne fortalt dere det.

I grunnen når jeg tenker meg om burde jeg kanskje ha vært der siden jeg elsker når folk overrasker meg. Det samme gjelder meg selv, jeg er veldig glad i å utforske nye ting, tøye mine egne grenser og er vel det en kaller et konkurransemenneske. Men allikevel har jeg litt i meg av å sette både meg selv og andre i båser innimellom.

Kan jo bli bedre, og håper jo inderlig at jeg blir mer bevisst på dette fremover. 

Hva tror du? Er vi litt slik alle mann?

#livet #begrensninger #helse

18 kommentarer
    1. Ja jeg tror mange er sånn..setter folk i bås..jeg tror jeg er ganske flink til å ikke gjøre det..men joda..vi har det nok alle litt inni oss..om man vil eller ikke…

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja – jeg vil heller ikke – men må jo være ærlig fant jeg ut i innlegget. Men fikk meg til å gruble litt over dette. Hvorfor gjør vi det? Godt at vi kan forbedre oss.. hihi. Ha en flott kveld……. uten uhell….

    3. Hvorfor gjør vi det? ja, hvorfor? Du har et poeng. Jeg tenkte på meg selv, på de jeg kjenner og på de jeg møter i jobb. Ja, vi definerer oss selv eller andre, og selvfølgelig begrenser det oss, eller kan i alle fall gjøre det . Jeg skal ta med meg tankene videre <3

    4. Garantert! De aller fleste gjør det, enten for seg selv eller andre, hver eneste dag. Selv om en skulle ønske det ikke var sånn, ville nok det motsatte vært en veldig merkelig opplevelse av verden også. 🙂 Bra innlegg! 🙂

    5. Ja, jeg tror nok det at vi er litt sånn alle sammen. Vi setter folk i bås, inkl. oss selv. Vi lar oss styre. Og blir overrasket når det skjer noe vi ikke hadde ventet fra den og den.
      Du stiller gode spørsmål ved dette 🙂
      Jeg tror egentlig ikke vi kommer til å endre oss. Men kan jo være greit å bli litt mer bevisste på dette 🙂
      Ønsker deg en fin kveld <3

    6. Vi er nok litt forutinntatte overfor noen folk innimellom, utifra hvem de er, har fordommer, og det gjør sitt til at man hører ting på en litt annen måte. Synd å si det, men det er sånn tror jeg..

    7. Trur nok garantert at vi alle har det – i mer eller mindre grad..og selv den mest løsrevne og frigjorte har sine mentale grenser – og dermed setter vedkommende seg selv i bås..og i fare for å sette andre i båser i samme slengen..vanskelig å frigjøre seg fra ting som har “styrt” samfunnet i alle år..
      (..er litt på etterskudd med lesinga, hehe)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg