Trolltunga – en fantastisk tur

På torsdag hadde vi en fantastisk tur til Trolltunga. Vi kunne vel ikke bedt om bedre vær, blå himmel, sol, små vindpust og passe temperatur. Kan tippe at gradestokken lå på rundt 20 grader.

Trolltunga er et fjellutspirng som ligger i Skjeggedal i Odda kommune, Hordaland. Den liger 1100 moh, om lag 700 meter over Ringedalsvatnet. Turen er i følge merking 28 kilometer, men jeg ser at i følge beskrivelser på ulike nettsider varierer fra 21 kilometer og oppover. Turen er beregnet til 8-12 timer, alt ettersom hvor mange og lange pauser en har underveis. På toppen må en også belage seg å vente for å ta bilder ute på selve Trolltunga.

På mandag som var, åpnet også hytteeierne som bor ved starten av løypen  for parkeringsplasser for 30 biler. Hvis dere parkerer her oppe slipper dere unna med 4 kilometer i stigning hver vei. Veien er en grusvei, som slynger seg oppover fjellstigningen fra den vanlige parkeringsplassen.

Vår tur startet tidlig torsdag morgen. Vi var klar til å begynne å gå 6.30. Første del, jeg vil vel tippe de første 6 – 7 km. er ren stigning på først veien som jeg nevnte over, sti, trapper som er laget av stein og berg. Deretter er det litt opp og ned, men ikke de store og harde utfordringene på resten av veien.

For hver kilometer er det merket med hvor lenge en har igjen. Dette gjør at en til enhver tid klarer å følge med på hvor en er og ikke minst holde motivasjonen oppe. 

Når en kommer opp ser en med en gang hvor Trolltunga er. Her står det kø for å komme ut på herligheten for å ta bilde. Jeg har hørt om opptil 2 timer i kø, men hos oss gikk det vel ca. 20 minutter. Vi følte oss utrolig heldig.

På toppen er det også herlig å sette seg og nyte utsikten med litt mat. Hva smaker vel ikke bedre enn en liten lunsj i fantastisk natur. En kan også ta nydelige bilder da det er flotte plasser hvor en kan sitte på kanten.

Turen nedover gikk radig. Når en kom til nedstigningen, og hadde ca. 6 kilometer igjen kjentes det for min del i tærne. Tross gode sko og strømper, var det ikke til å unngå. Men jeg kom meg da ned.

Legger ved bilder av turen vår. En flott tur som kan anbefales hvis det passer å gå en del timer i fjellet. 

 

Meg på Trolltunga:

Her ser en grusveien som slynger seg oppover. Denne er 4 kilometer lang. Her er muligheter å parkere på toppen for å slippe å gå.

Starten på løypen, etter grusveien:

Underveis:

De har nå laget små “hytter” hvor en kan søke tilflukt. Det er også personell i løypene hvis en trenger hjelp. Dette skal ha redusert antall redninger.

På selve platået:

 

 

#trolltunga #Hordaland #odda #turistattraksjon #norskreiseliv #Vestlandet #reise #reiseglede #norsknatur #natur #skjeggestad #turist #reiseliv #fjelltur #fjellturer #reisemagasinet 

 

 

 

 

 

 

23 kommentarer
    1. Det er helt sprøtt at det er så lange køer, synd på en måte. Det mister litt av sjarmen, selv om det er fint der 😮 Jeg vil gjerne dit, men det høres litt tøft ut for mine knær, hvis nedoverturen går i timesvis liksom 😛 Flotte bilder fikk du også 🙂

    2. frodith: Vi sto nå kun 20 minutter – det var overkommelig. Men vi var jo tidlig oppe da. Ja det tar på knærne har selv operert både menisk og korsbånd så jeg vet hva du mener. Men det gikk fint – det var heller tærne som plaget :)))) Det var vel 6-7 km nedover kan jeg tenke… men igjen dette er etter mitt hodet.. hihi.

    3. kjente det i magen det bilde der du ligge på tungå… grøss… ikkje så gla i høyder… men sikkert en flott tur i nydelige omgivelser 🙂 klapp på skulderen te deg og ha en fin fredagskveld 🙂

    4. hverdagslivetivollen: tusen takk. Det var ikke så skummelt egentlig. Det var verre når sønnen var utpå. Det kjente jeg i magen…. og de brukte utrolig lang tid… hihi. Det var en nydelig tur – så var vi jo så heldig med været:))

    5. Så herlig sted!! men jeg tror ikke jeg hadde turt å tå ut på den tunga…hihih..Skulle gjerne ha vært der..men ser litt vel folksomt ut…hihih..Flotte bilder! og takk for titten!

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Bare hyggelig. Kjekt du likte turen:)))) Det var ikke så skummelt, men det var skummelt når poden var utpå…. han og en kammerat satt og dinglet med beina i en evighet….. Jeg knipset selvf. – men tenkte nå må dere bli ferdig og komme dere vekk…. Men neida…. da la de seg ned slik jeg ligger og tok armhevinger…. Det var det skumleste øyeblikket.. hihi. Hønemor kan du trygt si…..

    7. Nydelige bilder og en fantastisk utsikt. Og så flott at du kosa deg <3 ..er veldig glad for at du tok turen og legger ut bilder her så jeg kan se - for det kommer aldri i verden til å skje at jeg går tur i naturen for å stå i kø..da må jeg i så fall gifte meg med en sadist som kidnapper meg - flyr meg opp med helikopter og tvinger meg til å stå i kø for å få lov å komme ned...okey..som du skjønner - jeg er ikke rette personen til sånne severdigheter..godt man er forskjellige, hehe 😉

    8. Helene: hihi… snakket med lokale i området. Tross om de var fjellfolk, gikk de andre plasser. Det er litt som vi her i Stavanger med Prekestolen. De senere årene går ikke jeg der i sesongen:)))) Kan kanskje gå påsken og slikt:)))

    9. En flott tur 🙂 Og jeg ville nok ikke gått helt ut på tuppen der…………. 🙂 Mye folk gjør at slike turer mister litt sjarmen…………………. Prekestolen også,,,,,,,,,,,,, men kanskje jeg en dag går dit 🙂 Tror det 😀 hehehe
      Flotte bilder og beskrivelse 🙂

    10. Etdiktomdagen: Så kjekt du likte innlegget. Ja – det mister litt sjarmen, men her var det ikke køer -men kanskje for at vi gikk så tidlig:))) Prekestolen går jeg ikke på nå i sesongen. Den er altfor folksom:))) Ønsker deg en flott dag…

    11. voksenfrue: Vi begynte å gå tidlig, dermed gikk vi ikke i kø. Det er jo et stort område, så følte ikke at det var så enormt folksomt. Tross om det var jo mange folk… hvis du skjønner…:))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg