“Eg danse ikje me gaster”

På fredag var jeg på et lokalt kjøpesenter som ligger ganske så nærme Madlaleiren. Det er en militærleir som ligger i Stavanger, rett over “Sverd i Fjell”. Jeg er sikker på om dere ikke har vært her selv, kjenner dere noen som har tjent verneplikten sin her.

Det må ha vært “rekrutt” slepp, for gaster på rekke og rad kom marsjerende inn på senteret. Det vakte frem noen minner hos meg, og jeg måtte smile litt.

Når jeg var ung, for noen få år siden selvfølgelig, var det et vanlig “svar” de unge mennene fikk når de var ute på byen, av oss damer: “Eg danse ikje med gaster”. Vet ikke helt hvor dette har kommet fra, og har prøvd å Google, men finner ikke noe svar på det. Jeg må også bemerke at Stavanger menn var ei heller “snille”, og kunne komme med fraser etter disse.

Dette var så sterkt her i regionen, at når min kjæreste på den tiden gikk inn i militæret, havnet han her. Stavangermann tross alt, men det hadde ingenting å si. Han hadde på seg “gakke uniform” som vi kalte det på den tiden,, og vi fikk samme bemerkningene som de som kom utenfra.

Så hva grunnen til denne “frasen” eller oppfattelsen er, er for meg et lite mysterie. Var mennene redde for at disse skulle stjele damene fra dem? Damene som fant sine utkårede her, fikk de et dårlig rykte? Og hvor langt tilbake gikk dette? Er det noen som vet?

Jeg må fortelle dere hva jeg fant ut av Google søket mitt. Det var en som kommenterte et innlegg om noen som sikker skulle forflyttes fra Stavanger til Bergen: I Stavanger danser de ikke med gaster, men det gjør de i Bergen. Gled dere…….. 

 

#militær #stavanger #madlaleiren 

 

 

18 kommentarer

Siste innlegg