Hvorfor er det slik – fokus på negative handlinger

Jeg satt og tenkte litt her i morgentimene.

Prøver jo i disse stundene å redde verden, noe som ikke alltid lar seg gjøre.

Men tilbake til det som overskriften indikerer på. Hvorfor er det alltid mest fokus på de negative handlingene i media? Hvis en tar en opptelling på f.eks en avis. Hvordan balanserer den på negativitet kontra positivitet? Jeg tror førstnevnte er i flertall, så og si hver dag. Tenker her på saker som:

– ungdom og gjerninger, skoler og mobbing, krig, barnevern osv. osv.

Mange av disse orda er jo ikke så veldig positive. Men. De positive handlingene som blir gjort rundt i disse sakene blir ofte glemt. Ta for eksempel barnevern. Hvor mange saker har de pr. år kontra hvor mange saker som er negative eller feil behandla? Eller mobbing, hvor mange skoler tar alvorlig tak i mobbesaker kontra de som ikke gjør det?

Tror listen av eksempler kan bli uendelig lang.

Hvis jeg hadde vært isolert og kun lest aviser, media på nett og ikke fått impulser utenfra, tror jeg neimen jeg ikke hadde våget å beveget meg utenfor døra.

Kun noen tanker som har spunnet litt rundt i dag…….. ha en fortsatt fin dag.

bilde hentet fra Google.

 

32 kommentarer
    1. Ja det er så sant..og man kan jo virkelig bli deprimert og redd etter å ha lest nyheter rundt om i verden…Det positive står som en liten notis..Drama skaper overskrifter…og overskrifter skaper lesere….ha en god dag!

    2. Jeg sluttet å lese aviser og se nyheter for 3 år siden. Det ble for tungt, og preget meg for mye.
      Jeg får med meg de største nyhetene gjennom facebook og sånne kanaler likevel. Uten å trenge å meske meg i detaljene 🙂
      Trist at det er sånn 🙁
      Ha en fin dag med bare gode overskrifter <3

    3. Det har du helt rett i. Dessverre er det slik at tragedier selger. Om noen har opplevd noe bra så er ingen interessert i å høre om det. Men andres undergang fråtses på. Ufattelig trist at det er sånn her i verden. At ikke mennesker ønsker hverandre mer godt enn de gjør. Nå er det selvfølgelig mange andre svar på spørsmålet ditt, men min oppfatning er hovedsakelig denne, dessverre.
      Ha en fin dag!

    4. Rart det der – men det ser ut til at flertallet av folk finner sorg og elendighet mye mer fascinerende enn det positive som skjer..det gjelder ikke bare nyheter..tenk f.eks på hvor mange som kan finne på å stille seg opp utenfor der det har vært en form for ulykke..det være seg alt fra bilkræsj til brann..og peke & skravle og være nysgjerrige over andre sitt drama og sorg..beklager..jeg fatter det ikke. Av den grunn er det mange, mange år siden jeg slutta totalt å lese aviser og se nyheter..får en del med meg via bl.a Facebook – men nei takk – jeg har nok elendighet i mitt eget liv, til at jeg gidder å rulle i andre sin sorg.. (ok – det ble dagens utblåsing, hehe =P )

    5. Som en av de som harsellerer med liv og hendinger sitter jeg vel litt i glasshus mht negative vinklinger på livet rundt oss, men min trøst er at jeg ofte prøver å se det morsomme i det. Likevel, det ser ut for at det er de negative hendelsene som fenger, både media og oss – kanskje det er slike nyheter som gir penger i kassa.
      Nå i innspurten av en valgkamp blir vi foret med negativitet fra alle politiske farger – det meste går visst “åt skogen” her i landet skal vi tro tonene fra valgkampen.
      Men, når alt kommer til alt, er det viktig å fokusere på ting som bør rettes på, skjevheter bør, etter min mening bringes fram i lyset, men så var det det med balansen da?!

    6. funderier: Ja det er sant. Det er viktig å påpeke urett. I tillegg er det mye fælt som skjer som må opplyses om…. Men det burde også vært litt balanse synes jeg, og at hverdagsheltene kommer litt mer frem….. Vi har nå noen lyspunkt:)) Det dumme med valgkampen er at en ikke får et helt reelt bilde av virkeligheten slik de holder på……

    7. Helene: he,he. det er bra du fikk den her:)) Ja er så enig. Er jo inneforstått med at det foregår og skjer mye i verden… men innimellom er det herlig å lese kjekke ting… om det så er av hverdagsheltene våre… Det er jo noe godt også innimellom:)) Ønsker deg en flott dag.

    8. Kristina: Ja det er nok det du skriver. Tragedier selger – slik er det bare. Må også tilføye at det har skjedd mye i det siste. På grunn av det hadde det gjerne vært en ide å få noen lysglimt innimellom i nyhetsbilde…. Hm. kanskje noen aviser og/eller nyhets sider burde hatt en “lysglimt reporter”:)))

    9. Veldig enig med deg, skulle ønske det kunne fokusere på gode nyheter også. For det ER nyheter det også . Men tror negativt selger bedre..Vi er rare…folk… Ha en fin dag <3

    10. Fordi det er det negative som selger og det er supertrist. Har du en positiv overskrift på bloggen også , da har du færre lesere enn om du har noe trist og deprimerende. Har de lite nyheter, kan de finne på å fortelle om en voldtekt i Brasil eller et drap i India, bare for å få inn noe vondt. For noen år siden, viste de ikke bilder av døde mennesker på TV og slett ikke barn, men nå er det om å gjøre å stikke kameralinsene helt inntil kroppene. For meg er der uetisk og unødvendig. Jeg har nok med å vite hva som har skjedd, ikke bli trykket med nesen ned i det. Pengemakten rår , selger bildene dine, blir du rik. Trist er det, Jeg ønsker meg informative nyheter, ikke spekulative.

    11. Ja og så er vi mennesker blitt blasert. Vi er så vant til å få tragediene midt i trynet at vi må ha det verre og verre. Av og til virker det som vi reagerer mer på når det er dyr som lider enn mennesker.

    12. Helt enig med deg så derfor ser jeg ikke på nyheter på tv ei heller leser annet enn overskriftene i avisa. Det er mye av det på blogg.no også for noen blogger rett fra nyhetsbildet og da selvfølgerlig dårlige nyheter.

    13. Jeg ser ikke på nyheter på tv lengre for det er kun elendighet og vold/mord, overgrep o.l. Jeg vet at slikt skjer i verden, men har ikke behov for å se og høre om det hver eneste dag. Det blir for mye rett og slett. Ser nok nyheter på fb. :S

    14. (((De))) som kontrollerer media har en agenda, derfor er det slik. Du vil også legge merke til at så godt som alt av media har eksakt samme mening om absolutt alt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg