Sjekkes ikke SPA Anlegga sier du?

Fikk du med deg TV2 Hjelper deg i går?

Der var det fokus på Spa  og renhold.

De testet 4 kjente SPA Anlegg, og fant både legionella, for høye bakterieverdier i vann og sæd i badstu.

Kan jo være uheldige episoder, men allikevel er det ting som bør tas på alvor.

Det som forundrer meg er at i dag har en kontroller på en rekke ting.

På restauranter og spiseplasser har en kontroller fra Mattilsynet, Utesteder har skjenkekontroller osv. Men jeg kan ikke huske at jeg har hørt om kontroller på slike steder, eller steder som er forbundet med helse. Har de det? Hvis ikke er ikke det litt rart?

Eksperter fortalte at om det forekom legionella i boblebad, kunne det i verste fall forårsake død. Jeg tror nok ikke dette er vanlig, men det kunne skje. Altså det kunne få alvorlige konsekvenser. 

På den ene plassen de gjorde legionella funn i boblebadet hadde de ikke tatt prøver av boblebadet siden nyttår. Dermed trodde de at det var i orden. Så hvor lenge det har vært der er vanskelig å si. Men jeg tror ikke det kom den dagen TV2 Hjelper Deg kom. Må nevne at de også tok prøver av bassenga ved jevne mellomrom og sendte inn.

Jeg er vel ikke den som er på SPA ofte, men det har forekommet. Folk betaler store summer for å få noen herlige timer ved anleggene, og da mener jeg at både basseng og boblebad bør være fri fra bakterier som kan forårsake både sykdommer, og i verste fall død.

Så kjære Norge. Burde vi ikke fått noen kontroller ved disse anleggene snart? Det tror jeg både brukerne og anleggene selv er tjent med. 

Det var bare litt tanker fra meg på en helt vanlig fredag morgen. 

 

#spa #spaanlegg #helse #helsenorge #tv2hjelperdeg 

22 kommentarer

Siste innlegg