Når trening blir stress……

Hei dere.

Jeg har ikke vært helt i form denne uka her, og dermed er det ikke trening jeg har prioritert kan du si. Tenkte over det her om dagen at jeg som var så godt i gang, så skulle jeg bli syk. Klarte ikke helt å forsone meg med den, tross om det nå er en realitet. Når du er syk så trener du ikke. Dermed basta bom!

Det å trene kan fort  bli en litt stresset affære. En må liksom bare, om en har tid eller ikke.

Men hva er nå egentlig å trene? Må en på et helsestudio? Må en springe den mila? Eller kan det være nok med å ha en aktiv hverdag hvor en sjelden setter rumpa nedpå?

Jeg kom å tenke på en epoke i livet mitt når jeg ikke trente. Jeg var alene med sønnen min, og han var i barnehagealder. En stemme fortalte meg jo da også at jeg burde ha trent, slik som den stemmen ofte gjør. Det resulterte i at jeg meldte meg inn på et treningsstudio. Dette låg ca. en ti minutters kjøring fra der jeg bodde, og tanken var etter henting i barnehage, og etter middag. Jeg prøvde noen uker med to-tre ganger i uken, samt kanskje på lørdag morgen. Hva skjedde?

Joda, både jeg og poden ble kjempe stresset. Han hadde lange dager i barnehage, og jeg lange dager på jobb.

Det ble til at jeg kjørte ham i barnehagen, kjørte som en gal til jobb, kjørte som en gal for å nå barnehagen og så hjem. Når vi var hjemme, var det kokkekunst i speed fart, som han spiste. Jeg kunne jo ikke spise rett før trening. Deretter med ham under armen til trening. Han i barnepass, mens jeg trente. Ferdig trent, hjemover, litt mat og han nærmest direkte i seng. 

Jeg fant ut at de treningsøktene ikke var verdt det. Ja, jeg kunne få barnevakt, men det er noe med det også.

Løsningen min ble at jeg hadde noen år opphold i treningen, og dette passet oss bedre. Vi gikk etter klokken både i henhold til barnehage og jobb, og det følte jeg var nok.

Nå har aldri jeg vært den som sitter så mye i ro, så dermed hadde vi aktive dager. Men, på våre prinsipper. Det var rett og slett befriende. 

Jeg prøver ikke å fraråde noen i å trene, for å holde seg i form er sundt, akkurat som et sundt og varierende kosthold. Men har du som jeg hadde, for travle dager, kan det være en befrielse å tenke på at akkurat de treningsøktene ikke er verdt det i den epoken du er i livet ditt. Gjør andre ting for å holde deg i form, som passer deg og ditt liv akkurat da. Og ja, det er lov!

Ønsker dere en flott fredagskveld med nedsenkede skuldre. Ha det gøy, stress ned og kos dere.

 

 

18 kommentarer
    1. frodith: Ja jeg og nå… hihi. har jo hatt influensa og det har sittet i hele kroppen egentlig… men spesielt brystet….. opp trappene på jobb i dag peste jeg som bare det:)))) Men tur er jo så herlig….. så jeg har bestemt fra i morgen av… på tur… trening får vente til jeg er tilbake til normalen:))))

    2. Det du skriver her er så sant! Jeg har begynt å trene 2-3x i uka pga ryggen…og armer og ben som trenger styrke. Og som deg ble jeg litt stressa i hue når jeg ble syk. Skrittelleren raste ned på gjennomsnitt og ingen annen trening. Men da tillot jeg hode å kropp å ta det med ro. Og har jeg en dag jeg kjenner at jeg ikke orker eller har lyst, da sier jeg til meg selv; slapp av og kos deg du! Også gjør jeg det 😉

    3. Kan fort bli stress ja.. Da jeg ble syk i 2010 kutta jeg ut treningssenter og riding som jeg holdt på med.. Nå går jeg ei runde eller sykler litt ..bader om sommeren , eller er i basseng om vinteren..men det blir mest litt “plasking” ikke trening.. Men å bevege seg litt er viktig :)) Fin kveld til deg også <3

    4. Herlig å lese dette. Jeg må innrømme at jeg aldri har trent fast og burde jo sikkert ha trent styrke mtp forebygging av ryggplager o.l ettersom det blir mye stillesittende arbeid (student) . Men jeg er utrolig glad i å gå tur og komme meg ut i naturen!!

    5. Minrefleksjon: Ja det er veldig herlig å komme seg ut:)) men som du sier.. forebyggende iht. rygg osv. er jo også bra. Jeg har noen få øvelser jeg gjør hjemme på dette. Bare for å gjøre noe liksom. Men ikke når jeg er litt halvsyk. Da gir jeg meg selv helt treningsfri med god samvittighet. Kan ta det igjen senere:))) Ønsker deg en flott kveld.

    6. tenker på den tid jeg hadde barna små,jeg var hjemmeværende ,hadde 4 barn + 2 eller 3 dagunger i tillegg,jeg var ute med dem mye,vi gikk turer ,gjerne med niste som vi spiste på fine steder i skogen eller på stranden,jeg gikk til sentrum for å handle,kunne ta buss opp igjen om jeg hadde mye varer,ikke hadde vi mobil eller data,vi var rett og slett mye mer aktive i hverdagen,det mener jeg var god trim og vi holdt oss mere slanke,så trene på et treningstudio er ikke nødvendig for å trimme kroppen nei,er bare å være mer i bevegelse på dagtid og fritid

    7. fruensvilje: Er så enig. Men må vel innrømme at det med stillesittende jobb er litt herlig å vite at en times trening er unnagjort:))) Men en trenger ikke bruke et treningsenter, kun være aktiv:)) Ønsker deg en flott kveld.

    8. Det er slik jeg prøver på nå for fredag er Eli på dagsenter, men jeg får jo ikke trent allikevel for hun ringer jo 4 – 5 ganger på 5 timer. Får rydde kjellern å trene hjemme.

    9. Den hverdagen du beskriver her, den har jeg hatt selv… Det gikk ikke til slutt, og jeg måtte nedprioritrere treningen på helsestudio. I stedet begynte jeg å gå, og jeg gikk og gikk… Plutselig raste jeg ned i vekt, og formen ble bedre. I tillegg så ble humøret bedre også ;o))

    10. suttung: håper det går bra med deg. Du er oppi en tøff periode følelsesmessig. Tenker mye på deg eller dere. Tror det beste er å ta ting som de kommer:) ønsker dere en fin kveld videre:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg