Stokkavannet i nydelig høstvær

Hei og god morgen dere.

I går var jeg på en herlig tur rundt Store Stokkavannet, som ligger her i Stavanger. Vannet ligger i bydelene Madla, Tasta, Eiganes og Våland. I grunnen er det rene idyllen. En er egentlig i byen, men det føles liksom ikke helt slik her.

Jeg hadde turen min litt på ettermiddagen, da var det lite folk. Mens jeg tuslet rundt stien hørte jeg glade barnestemmer som visstnok hadde seg en dukkert. Tenk dere, i september. Er det ikke herlig?

Rundt om på stien er det også en del plansjer som tar for seg litt historie og hva en finner rundt vannet av dyreliv. Den ene kunne fortelle om fiske og at det alltid har vært viktig for bøndene rundt vannet. Særlig garnfiske etter ørret og røye. Den tidligere grunneieren Johan Nyman anla tre steindammer hvor fisken han fanget ble utplassert levende. Dermed kunne han forsyne gården med fisk langt utover sesongen og invitere folk fra byen til fiskemiddag hele året.

Jeg legger ved noen bilder fra turen min i går, og ønsker dere en fantastisk søndag.

 

Rundt vannet er det mange brygger, litt som denne som det er mulig å bade fra. Fant en som det ikke var folk på:

Se denne herlige svanefamilien som koser seg en lørdagsettermiddag. 

Rundt vannet er det også en del båthus. Synes dette var litt flott motiv, tross om det ser ut som om vær, vind og alder har satt sine spor.

Tretopper ser en langs hele ruten:

 

En går også inn i området til Stavanger Golfklubb. Ja de advarer at det er mulig å få en ball i hodet. Det er fantastisk å se de flotte områdene med gress så langt øyet kan se…..

#tur #stokkavannet #stavanger #Rogaland #natur 

15 kommentarer

Siste innlegg