En liten koselig sopp historie…..

I min familie har vi svært liten kunnskap om sopp. Hva er spiselig, og hva er absolutt ikke spiselig har vi dermed ikke tenkt så mye på. Kunnskapen strekker seg egentlig så langt at vi har visst at Fluesopp, det er giftig.

Poden derimot har vokst opp med min og min familie sin kunnskap, men også kunnskapen på den andre siden som er ekstremt god. Han og bestemoren har fra han begynte å gå vært på utallige soppturer.

Oppigjennom har det vært litt morsomt, når han har full kontroll på disse soppene, og jeg har ingen ide. Tross kunnskapen hans, har jeg aldri tatt sjansen på å plukke med meg noen, tross om vi innimellom har hatt de diskusjonene også. I de stundene er jeg glad at han ikke liker sopp.

Når jeg gikk og tuslet på en av mine turer i helgen var det spesielt et minne som dukket opp. Han var i barnehagealder, og soppekspert. Vi gikk rundt et vann, som var full av ulike sopp. Han snakket og fortalte om alle soppene. Hva som var giftig og hva som var mulig å spise. Jeg ble rett og slett imponert husker jeg.

Tilfeldig kommer det en litt eldre dame gående, og jeg antar at han tenkte at siden hun var på bestemor sin alder så var kunnskapen på sopp på topp. Når hun gikk forbi så spør han henne om hun kunne komme bort og se litt. Selvfølgelig gjorde hun det. Når hun kommer bort peker han på en sopp og spør henne. Tror du det er den type sopp eller den. Etterfulgt av det betenkte blikket bare små barn kan få. 

Ser at hun begynner å flakke litt med blikket, for kunnskapen var nok ganske så lik min. Hun sier omsider til ham at det visste hun neimen ikke siden hun ikke kunne så mye om sopp.

Da kommer det fra poden: Hæ! Kan du ikke? Og noen forskrekkede øyne.

Hun fikk nå gå videre, og jeg husker at vi utvekslet et smil.

Det er mange koselige og morsomme minner som dukker opp innimellom. 

Ønsker dere en fantastisk fin dag, så legger jeg ut et bilde av en sopp jeg tok i helgen. Jeg vet ikke hva type det er, og har heller ikke spurt eksperten i heimen. Gjerne dere vet?

#sopp #sopptur #soppkunnskap #natur#barn #barnogforeldre #ungdom #familie #mamma

12 kommentarer
    1. Herlige barn..ja jeg liker sopp som fotomotiv…og noe kan spises..Men skeptisk til ukjente sopp..så spiser og plukker ikke selv…

    2. Koselig historie :)) Pappa kunne litt om sopp ..men jeg kan ikke noe så plukker aldri :)) Men det er jo godt så litt dumt å ikke lære seg litt .. :))

    3. barn er beint fram og direkte,en koselig historie som bør inn i minneboken :)) en kan nok ikke artsbestemme en somm utifra bare hatten,en må nesten se stilken og undersiden av hatten også :)) jeg har mine tanker om hva det er men kan ikke si det sikkert siden jeg som sagt ikke ser hvordan den ser ut under hatten 🙂

    4. En venninne av meg har opplevd noe traumatisk for lenge siden som enda gjør at hun sliter og tenker mye på dette. Hun spør om hun bør fortelle om det som har skjedd til han hun liker, siden han støtter henne i masse.. men hun er redd for å miste han, fordi det er et så vanskelig tema å snakke om. Hun føler at å snakke med han hjelper da. Bør jeg si ja eller nei til at hun skal si det til han? Hilsen jente, 16 år

    5. Vi gikk tur i skogen i dag og så masse sopp av ulike typer. De fikk stå i fred, siden jeg er rimelig blåst i toppen på soppområdet. Men noe er jeg sikker på var smørsopp. Så var det en pen bukett skinnende, lekker hvit sopp. Enten er det sjampinjong, eller dødelig hvit fluesopp, sa jeg. Der stod vi og betraktet soppen en stund før vi gikk videre. Er man idiot på sopp, så lar man den stå i fred. 🙂 Jeg kan kantarellen, men det så vi selvsagt ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg