“Skjønt å kjøre buss”

Hei dere.

I uken som har gått fikk jeg prøve meg på å kjøre kollektivt her i Stavanger, og oppover mot Haugesund. 

Jeg har endelig fått min nye bil, og dermed måtte jeg hente den og levere den gamle. Den gamle bilen leaset jeg fra en forhandler i Haugesund. 

Normalt bruker jeg bil, så det å kjøre buss rundt omkring er ikke det jeg gjør oftest, så det var en ny opplevelse. 

Om det var jeg som var ekstra heldig, eller om det faktisk er så greit vet jeg ikke. Men min opplevelse var helt fantastisk. 

Her i Stavanger satt jeg min nye bil på jobb, og reiste med buss for å hente den gamle som sto et stykke unna. Kjørte opp til Haugesund, tok Kystbussen tilbake og buss ut til Forus for å hente bilen min igjen. Hele turen tok 5 timer totalt.

Både busser og båter kom kun  et minutt etter jeg hadde kommet på plassen. Så det gikk slag i slag. Jeg tenkte tanken faktisk at de kom litt vel raskt.

Som nybegynner på å busse var jeg sikkert litt forvirret, og måtte spørre litt, og buss sjåførene var fantastisk service innstilte. 

Så hva gjør en på en buss? En får tenke, studere folk og fundere på alt mulig. Det passer jo meg utmerket. Det var faktisk ganske så avslappende, utenom selvfølgelig når jeg skulle av. Jeg måtte jo passe på å gå av på de plassene jeg skulle. 

I forhold til bil, så følte jeg meg også mer friere, og litt mer levende. Rett og slett for at det var sosialt, selv om en ikke snakket med personer.

Om jeg bytter ut bilen med det første tror jeg ikke, men jeg er litt misunnelig på de som kjører kollektivt  –  hvis det er så enkelt. 

Ikke minst er det mye mer miljøbevisst kontra at alle sitter å humper i hver sin bil.

Har du mulighet anbefaler jeg virkelig å prøve……… 

#kollektivt #buss #kolombus #kystbussen #transport #stavanger #Haugesund #rogaland

 

 

20 kommentarer
    1. Buss bruker jeg veldig sjelden her oppe,, men har jo noe med forbindelser å gjøre. 🙂 Men til Bodø (10 mil unna) bruker vi ofte toget. Der er det ypperlig med avganger i døgnet og går mye fortere enn å kjøre selv. Ulempen er jo å komme seg til og fra om man skal innom mange steder 🙂

    2. dedicat: Ja det har litt hvor en bor. Men faktisk ble jeg positivt overrasket. Det gikk slag i slag her. Men var veldig heldig med Haugesund og nedover da de kun går med en eller to timers mellomrom. Kun flaks der altså. Må jo nevne at bilforhanlderen kjørte meg til busstoppet ellers hadde det nok blitt litt mer problematisk:) Så som du sier, skal du litt utenom rutene blir det mer problematisk:)

    3. Da har den sjåføren god dag, jeg har opplevd som kun kjører kollektiv vudert å gå fra Buss til tog fra Sandnes, for jeg er livredd, Har opplevd å skade eg på bussen, havnet mang en gang på legevakten her i Sandnes. Kan ikke alltid skryte av Kolombus men er dette virkelig din første busstur, da burde du sette fra deg bilen å kjenne mer av det som kalles behagelige som du skriver om. Bare å ta rundreise inn til stavanger ta båt til Hommersåkk inn til Sandnes er fryd for sitt øye og selvsagt kjøp dagskort .

    4. Eli: uffda. Det hørtes ikke bra ut. Det hørte flott ut – så det må vurderes:))) Ja tror nok jeg var veldig heldig både med at bussene klaffet og sjåførene…. De er jo forskjellige de også.

    5. I Trondheim bruker man mye buss. Spesielt om man skal til Midtbyen. Enkelt, behagelig, og man slipper å finne parkering og betale for det. Kjører mye buss, og synes det er avslappende og godt. Tok til og med en lur på vei hjem fra jobb. Håper ikke jeg snorket 😉
      God lørdag! 🙂

    6. HeidiElise: hihi ja det er det som er faren. Det virker bra – men kanskje jeg var heldig med både sjåførene og tidene. Så absolutt skulle gjerne vurdert det – men trenger bilen i jobb…… det er litt dumt. Men kanskje en kombinasjon hadde gjort seg:))

    7. Ettersom jeg bor i Oslo, er det egentlig håpløst å kjøre egen bil. Man ender opp med å bare sitte i kø, selv om det er behagelig å sitte i egen bil. Den siste uken har jeg kjørt kollektivt, og det går egentlig veldig greit. I fjor etter at de oppgraderte stasjoner og skinner, begynte t-banen å gå oftere noe som gjorde det enklere for meg å ta den. Jeg sliter med klaustrofobi hvis det blir for mange mennesker…
      Jeg pleier å bruke tiden ned til sentrum med å studere andre mennesker. Stå med Dumbo-ører å lytte til samtaler og se hvordan de oppfører seg. Ganske interessant faktisk :o))

    8. Bussene i Stavanger er ikke så ille, selv om jeg vet det kan være forsinkelser akkurat i rush tiden 🙂
      Men jeg hadde en morsom opplevelse for 9-10 år siden, da jeg skulle ta bussen til Hundvåg.
      Bussen kom til stoppet sitt i Klubbgata, hvor den har en liten pause på sånn 5-6 min. Det stod bare “1 Hundvåg” på bussen, og ikke hvilken retning den kjørte når den kom til øya.
      Så jeg spurte sjåføren og fikk “jeg skal ikke til Hundvåg” tilbake, på ikke så veldig bra Norsk..
      Du kan si jeg ble litt paff, når sjåføren på 1 ikke skulle til Hundvåg *Flirer*
      jeg tok neste buss jeg, som skulle den retningen jeg ville 😉

    9. Ja kollektivt er nok fint i de store byene og stedene..men her på landet…DER er det ikke gøy! hihihi…vente, vente, og vente…BRA du fikk en positiv følelse da…og at alt gikk knirkefritt..ha en god kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg