Så bra du kjeder deg!

Har du hørt setningen fra dine søte små: “Jeg kjeder meg”?

Må nok innrømme at hjemme hos oss er dette en setning som blir sagt litt for sjeldent. Når den derimot blir sagt har han fått svaret: Så bra!

Jeg får et forundret blikk tilbake, en liten oppgitthet kan du si. Kanskje han tenker at typisk mamma, hun liker ikke at jeg har det bra, eller noe i den duren.

Men jeg har en liten formening at når vi kjeder oss kommer også kreativiteten. Vi har godt av å tenke og finne på ting som vi normalt ikke gjør. Det gjelder i alle aldre, ikke bare barn og unge.

Fra morgen til kveld har vi “underholdere” som jeg velger å kalle dem. Tv, data, mobiltelefoner, nettbrett, ja listen er lang. Gjør vi ikke noe er det så enkelt å ty til en av disse. Hvor ofte sitter vi bare uten å gjøre noen ting? På et venteværelse, på bussen, i stuen? Alt for sjeldent!

Vi har vært på noen hytteturer, uten innlagt strøm. Alle får bruke opp sitt, og dermed er det stopp. Ikke bare barna og ungdommen, men også oss voksne blir litt forundret den første tiden, så glemmer en ut dingsene. Aktiviteter av alle slag blir gjort både ute og inne. Jeg har tilgode å høre at noen nevner at de savner disse tingene etter endt opphold. 

Jeg må selv ta meg i det innimellom. Ta meg sammen, legge vekk alt og bare være. Men det er ikke lett, for det er en vane jeg har lagt meg til. Og vaner er vanskelige å endre…..

Men jeg prøver iherdig, og det skal jeg også prøve på i dag. La noen timer av dagen være uten “underholdere”. Så det er min oppgave i dag. Å la det skje.

Ønsker dere en fantastisk onsdag…….

bildet er hentet fra pixabay

#ungdom #familie #databruk 

 

21 kommentarer

Siste innlegg