Børaunen i Randaberg Kommune

Hei dere.

I går fikk jeg meg en herlig tur til Børaunen i Randaberg Kommune. 

Jeg parkerte ved Sande Stranda, og gikk i strandkanten til jeg kom til Børaunen. 

Tross om jeg er oppvokst på Randaberg, har jeg ikke vært her før, så jeg må si at jeg ble positivt overrasket. 

Sandestranden er en nydelig sandstrand som jeg velger å kalle “mini Solastranden”. For å komme til Børaunen må en gå langs sjøen, som veksler med sti og litt stein.  

Langs ruten kom en over noen småstrender, en småbåthavn før en kom til selve målet som var Børaunen.

Børaunen er en rullesteinsvoll som blir regnet som en av de største av istt slag i Nord-Europa. Området er særpreget og har stor verneverdi både når det gjelder geologi, fugleliv, planteliv og kulturhistorie.

Børaunen er fuglefreda, og deler av området er plantefreda. Det er et verna geologisk naturminne. Steinstranda er en viktig rasteplass for trekkfugler på vei nordover og sørover. Bølgene legger opp store tarevoller, og det yraende insektlivet i disse råtnende haugene gir god føde for mange fuglearter. 

 

Jeg legger ved noen bilder fra turen min og ønsker dere en flott søndag.

Bilder fra selve Børaunen. Er det ikke flott?

 

Bøstranden:

Fugle spor på Bøstranden:

Småbåthavna på Bø:

Bø:

Sandestranden:

#Randaberg #Rogaland #Børaunen #strand 

23 kommentarer

Siste innlegg