Du passer inn!

Psykisk helse er et tema som jeg bestemt mener er det viktigste “faget”  på skolen i dag. 

Når en har det bra med seg selv, da yter en maksimalt og kan oppnå det en vil i grunnen.

I uken som har vært har skolen til sønnen min hatt “Psykisk Helse uke”. Det vil si at det har vært fokuset, og vanlige fag har blitt byttet ut med aktiviteter rundt dette temaet. 

På torsdag gjestet tidligere håndballspiller Anja Edin skolen og var med elevene hele dagen. På ettermiddagen var vi foreldre så heldig å bli invitert til et foredrag med henne. Fantastisk dame som vet hva hun snakker om, da hun i tidlige barneår opplevde å ikke passe inn i rollene som samfunnet har laget. Dette var om hun var gutt eller jente. Som hun sa: jeg var jo jente, ville være jente men jeg likte ikke alle de jentetinga. Hva var jeg da?

På grunn av dette gikk hun i mange år og følte at hun ikke passet inn i disse mønstrene. 

Hennes viktigste budskap var: Du passer inn! – akkurat slik du er.

Dette formidlet hun til skole elevene og siden til oss.

Ungdommen hadde også hatt en liten oppgave hvor de hadde skrevet om hva som skulle til for at de hadde det bra på skolen, krøllet lappen sammen og skudd lappene som baller på Anja som sto i et håndballmål. Hun hadde fått lov til å lese opp noen tilfeldige lapper.

På nesten samtlige lapper sto det at å bli akseptert, ha venner og å bli inkludert var det viktigste for at de skulle ha det godt. Vel, utenom en da som det sto at bare han eller hun fikk spille fotball i friminuttene og i alle gym timene så hadde denne personen det bra. 

Jeg tror om du er ung eller gammel så er det en liten redsel som ligger i oss. Det å ikke passe inn. Det å ikke bli akseptert. Det å ikke få være en del av felleskapet. 

Tross om mange av oss har denne redselen, er det merkelig at vi allikevel kan utestenge og ekskludere de som vi selv ikke mener passer inn. Eller kan det være de eller den vi er misunnelig på? Er det kanskje vårt forsvar?

Så Anja, takk for foredraget. Du er en fantastisk rollefigur for alle, unge som gamle. Jeg tror at både elver og oss foreldre fikk noe å tenke på

#helse #passeinn #akseptert

 

 

36 kommentarer

Siste innlegg