Hvordan blir turist strømmen i Norge fremover?

Hei dere.

Jeg vet ikke hvor lenge jeg har vært fasinert over turist strømmen som for fullt har inntatt Norge, men en stund er det. Når en nå går i fjellheimen, spesielt på de mer populære løypene høres språk fra alle verdenshjørner. 

Litt interessant er det å ta en prat med turistene og høre hvor de kommer fra? Hvor de har vært? Hvor turen går videre osv. Det som er et stort fellestrekk er at de ikke er lenge på hver plass. De får med seg kanskje en attraksjon den ene dagen, så forflytter de seg til en ny dagen etter. Et veldig tett program, som får meg til å tenke at de ikke kan ha den store roen på turen. Men det er jo deres tur.

Det viser seg at flesteparten av turistene som kommer til Norge kommer fra Tyskland, andre Europeiske land, USA og Australia. Kineserene har begynt å komme også, og dette markedet har vi stor forventning til. Fra 2005 til i dag har det vært en økning her på omlag 600 %. Men det sies at det kun er begynnelsen. 

Helt til nå i sommer har jeg hatt en formening om at det har vært veldig mange Kinesere som allerede har funnet veien til Norge. Selv om jeg har lest at det bare er begynnelsen hadde det ikke helt gått opp for meg. 

Jeg fikk derfor en liten a-ha opplevelse når jeg var på ferie i Santorini nå i sommer. Der var det store reisefølger av kinesere, og de var overalt. Restauranter hadde menyer på gresk, engelsk og kinesisk. I hovedbyen var det veldig mange eksklusive butikker og de som kom ut med poser fra disse var som regel kinesere.

Det er kanskje ikke så merkelig med dette, men jeg kan ikke huske at det var slik når jeg var der for 3 år siden.

Dette markedet, og andre sør-europeiske land har hatt en større strøm av kinesiske turister en vi oppe i nord. Det er flere grunner til det og den ene er økonomi. Det er dyrere med selve reisen til Norge og det er dyrere å få innreisepapirene til Norge. Derfor er Norge i dag mer beregnet for de litt mer eksklusivt.

På Santorini snakket jeg med noen kinesere, og de visste veldig lite om Norge. De hadde så vidt hørt om oss, men en ting visste de. Nordmenn var flotte utseende messig.  Det gikk igjen. De nevnte verken fjordene våre, midtnattsolen, Oslo eller Nordlyset, som er det vi markedsfører oss med i utlandet.

Det blir spennende å se utviklingen fremover, og hvem som kommer til å besøke oss. Klarer vi å styre litt av trafikken til andre litt mer ukjente attraksjoner, eller blir det stor utfart til de mest kjente. Det gjenstår å se, men jeg tror nok at med rett markedsføring, og små drypp av litt mer ukjente attraksjoner kan det gå, sakte men sikkert.

Har du merket noe til turistene der du bor? I tilfelle – hva ønsker de å oppleve i ditt distrikt?

#reiseliv #turiststrøm #Norge #norgesreiseliv

 

36 kommentarer
    1. Lite turister her på Tofte..og vi har nok ingen attraksjoner…men feriegjester har vi..men det er som regel fra vårt eget land…ha en god kveld!

    2. Det er mange som kommer til Jeløya hvor jeg bor, men de fleste er nok fra byen og omegn. Det er jo flotte naturreservat her, – og det er flott de som liker å ferdes ute.

    3. Har ikke truffet så mange kinesiske turister i Trondheim, men det er mange kinesiske studenter her. Men de mange krusbåtene som har vært innom her i Trondheim ila sommeren har gitt mange slags språk i gatene. Noen stavangerske turister har jeg ikke sett for mange av…

    4. Her hos oss er det mye tyskere som leier hytter og fisker hele vår – sommer – og litt høsten…….. også har vi fugleøya #Runde som hele verden kommer fra, for å se lundefulg og andre fugler – det er øya tett ved min øy, der jeg bor. De bor på Goksøyr camping 🙂
      Så vi har mye turister i kommunen vår 🙂 Også kinesere 😀

    5. Merker det mest hvis vi drar til Pirbadet,vårt badeland nede ved havna … for der legger cruisebåtene til;) sist vi skulle dra fra badeland kom det ett følge på hvertfall 20 asiater som alle skulle med bussen inn til byen. De snakka ikke engelsk,ikke ett ord,og bussjåføren hadde vanskeligheter med å få dem til å betale rett pris og få dem av på riktig holdeplass;)) livlig på bussen den dagen,hihi… den eneste attraksjonen her jeg vet turister strømmer til er Nidarosdomen..det er umulig å ta snarveien over domkirkegården uten å uheldigvis gå i veien på 1000 fotografier i sesongen:p

    6. wenchepia: Ja de er som regel mange… og fotografere kan de:)) Jeg hørte at det var en slags “status” å komme hjem med mange bilder…… Om det stemmer vet jeg ikke. Kanskje er vi på noen fremvisninger verden over… he,he.

    7. Her jeg bor, så kjører de fleste turistene for bi på E6. Hender de som lager filmer, kjører gjennom for å se den flotte bygda vår.
      Mye Dansker,Svensker , også andre nasjonaliteter om sommeren for å fiske laks i Gaula, Det glemte jeg nesten. Så vi får bare stå frem som elsker vår natur, blogge mye om det på internasjonale portaler. Vips så strømmer de til.
      Ønsker deg en fin dag som ambassadør for å skrive om stedet du bor.

    8. Jeg har i to sesonger nå jobbet med turister som skal til Preikestolen, og jeg har absolutt merket at det har økt med Kinesere. I år hadde vi faktisk en kinesisk kollega, hun er bosatt i Stavanger, har mastergrad i Turisme og har startet egen bedrift som skal hjelpe kommunikasjon/forståelse/øke muligheter for både Kinesere til Stavanger/Norge og Nordmenn som skal til Kina.
      Det er forsåvidt samme dame som har oversatt Visit Rogaland heftet, du ser det sikkert neste sesong.

    9. Nope, ikke noe innlegg her. Verken på pc eller mobil. 😉 Var nok ikke meninga jeg skulle lese dette i dag. Er det bare meg som ikke ser det??

    10. Ingrid; voksen tilslutt: Så spennende da – hvor er det du jobber? Ja det er absolutt mer og mer. Men jeg tror at det blir enda mer hvis du skjønner. Skulle jo gjerne sett at de var der littegrann lenger når de først tar turen:)

    11. Marit: Jeg var nødt til å gå til main-pagen på bloggen.
      Stavagerinmyheart: Jeg har hatt ekstra jobb hos Tide. Hatt kombibillett, buss og båt til fjellet og tilbake igjen. Det har vært slitsomt, men det er så gøy å snakke med turister, komme med forslag og hjelpe de finne den beste løsningen for dem. Og det er som du sier, de har et stamt program. Derfor er det dessverre mange som reiser opp på de dårlige dagene. Det blir litt som at vi skal for eksempel reise til The Great Barrier Reef i Australia, og fordi det er så mye vi ønsker å se, så kommer vi den ene kvelde, har en dag for å snorkle, og så reiser vi igjen neste dag. Dersom noen da sier til oss at det er så mye bølger at det ikke er trygt, med mindre man er veldig god til å svømme, hva er sjansen for at man ikke prøver? For hvordan kan man måle om man er god nok til å svømme eller ikke? For en australier som er vokst opp med surfing, dykking og svømming, så har de sikkert en helt annen standard enn vi har på ‘god å svømme’, men selvfølgelig, det kan jo hende du er god nok.

    12. Ingrid; voksen tilslutt: Hørtes spennende ut. hm – merkelig med innlegget ja. skal sjekke igjen. Tror nok de feilberegner akkurat avstandene littegrann… men merker det selv når en planlegger kun med et kart. Lett å ta litt feil. Derfor forstår jeg jo disse utflyktene I dårlig vær. Håper det blir anderledes at de stopper opp noen dager på hver plass og kan sjonglere litt med dagene.

    13. Her i traktene går det mye i tyske fisketurister. I Haugesund anløper det en del cruiseskip. Da virrer det masse turister rundt i Haugesund. Jeg vet ikke helt hva de har å by på der…joda.. de butikkene som er igjen i sentrum merker det sikkert litt…ellers er jo alt flyttet til Raglamyr utenfor sentrum.
      På Avaldsnes er det en vikinglandsby og et lite museum/vikingutstilling. Der kan en kjøpe vikingfigurer made i china. De gangene vi har vært der har vi vært alene.
      Serien Vikingane er spilt inn der så litt aktivitet er det jo der.
      Når det gjelder vikinger så er vel det meste formelle klappet og klart for bygging av Vikingland i Sveio. Finansieringen er vel ikke på plass..så om noen kjenner noen med en milliard å investere….? ..jeg vet ikke hva det vil koste..men utifra tegningen på denne visjonen vil jeg tippe noe slikt. Skal dette bli lønnsomt så finnes det vel ikke infrastruktur med kapasitet til den turiststrømmen som skal til. De sier at de ikke skal bygge et lekeland men en destinasjon
      Om det blir noe av vet jeg ikke .. prosjektlederen sier som følger:
      ? Nå bør regionen kjenne sin besøkelsestid. Hvis ikke tar jeg hele prosjektet med meg til Sunnmøre. Der er folk villige til å satse.
      På Bømlo har det vært snakk om et gigantisk badeland…hvordan det ligger an vet jeg ikke.
      Det finnes masse rundt her som kan ha et bredt turistgrunnlag om ting blir lagt litt mer tilrette og markedsført. Det behøver ikke å koste millioner på millioner..
      Det er vel slik her som mange steder.. man trenger en mellomting mellom det å banke ned en stolpe med skiltet tursti og folk med feberhete vyer om hva de vil skape.

    14. Arvid: Ja de fiskerene ja…. de nevnte jeg ikke. De er jo mye på en plass….. Ellers er jo Vikinggardene spennende. Har bare hørt om de men ikke vært der. De bygger ut forskjellige ting, men merket også det når vi var på Trolltunga i sommer at det var lite kunnskap om de forskjellige plassene, og at aktørene ikke samarbeidet veldig bra. Håper det kommer seg fremover – for å være turist fra et annet land kan det være veldig forvirrende.

    15. Turister i Vest-Agder? Joda, rogalendinger og tyskere. De siste er det fremdeles noen av i bobiler. Verken regn eller flom skremmer fiskegærne tyskere vekk. Jeg er egentlig litt imponert over det der siden det har plasket og høljet herfra til evigheten i et halvt år.

    16. Agder: ja jeg vet jeg glemte de tyske fiskerne i innlegget:)) og vi er jo veldig godt representert. Normalt har dere jo litt bedre vær enn oss. Kanskje dere har hatt det litt varmere enn oss i år, ellers ganske likt:))

    17. Ingen tvil om at turist strømmen øker. Og var jo faktisk en gruppe kinesere på flyet nedover hit på mandagen. Vi merker det bra også hjemme. Nå har de begynt å busse cruise passasjerer fra Bodø og innover til oss. Det som kanskje kommer til å øke mest i nord er vel vinter turistene.. som vil se Nordlyset 🙂

    18. Her i Oslo er det turister fra alle verdens hjørnene virker det som. Når jeg var turist i egen by i sommer, la jeg merke til at det var veldig mange fra kina. De var rundt slottet, Akershus Festning og rådhusplassen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg