Jeg tror jeg fikk medlidenhet…….

Det er litt morsomt å tenke på at kommer det folk uventet på besøk når huset står litt på hodet må jeg alltid komme med unnskyldninger.

Dette skjedde meg i går igjen.

Poden hadde en kammerat inne, og siden romma hans er i 1.etasje, og jeg holder på å rydde i et rom der nede, var det ganske kaotisk i gangen. 

Selvfølgelig kommer jeg med frasen: Uff, det ser forferdelig ut her.

Høflig som han var svarer han at det ikke gjorde noe for slik hadde de det hjemme også.

Om det stemmer vet jeg ikke helt, men enten det, eller at det var av høflighet eller medlidenhet. 

Etter denne hendelsen slo det meg at det er noe som jeg til stadighet gir beskjed om. Vet ikke om jeg vil unnskylde meg og advare gjestene eller om jeg rett og slett er litt flau. Men hvor ofte er det det egentlig helt strøkent?

Når jeg tenker etter er det en ren fornøyelse å komme til noen som ikke har alt på G. Da slapper jeg av, senker skuldrene og slipper å tenke på alt jeg skulle ha gjort hjemme. Det er liksom litt mer hjemmekoselig synes jeg.

Forstå meg rett, jeg svinser med vaskekosten jeg og innimellom. Rydder litt hver dag. Men allikevel er det sjeldent det er helt strøket lenge om gangen.

Jeg kjenner jeg må begynne å ha et litt mer avslappet forhold til dette nå. De som kommer bryr seg som regel ikke, men jeg!

Er det noen som kjenner seg igjen?

#rengjøring #husoghjem #mamma

 

32 kommentarer
    1. Jeg har nok en litt annen mal på ryddig enn Eli hadde, men så er jo jeg mann da 😉 det ligger alltid noe å flyter rundt omkring.

    2. Kjenner meg godt igjen. Og for meg var det ille når barna var små…………jeg vasket rundt de hele tiden. Jeg måtte skjerpe meg og i dag er jeg ganske så avslappet – og har stadige overfladiske ryddinger så det ser ok ut………..men ikke som før md tepper ute og vask fra kjeller til loft ….. det var ille rett og slett.
      Ja, så er jeg i dag mere avslappet til støv, ikke rot…………….. og må ta meg på tak……… 🙂 Og unnskylder meg som du gjør uansett, nesten 🙂
      Tror det ligger i oss?

    3. Heldigvis så har vi senket lista med årene 🙂 Og det kom nok med barnebarna 🙂 Men man kan jo ha sine hjem til ulike forhold. Om noen foretrekker å ha de til ustillingslokale” så greit for meg. Jeg foretrekker hjem som det vises at det bor folk i , og som ikke gjør at man må gå på tå hev for ikke å ødelegge det perfekte bildet.

    4. Vi tror at alle andre har det så strøkent. Men det er sjelden vi går på impulsivt besøk for å sjekke det 😉 Vi er flinke til å gi beskjed og høre om det passer først. Og da når vertskapet som regel å rydde unna det verste rotet.
      Jeg tror Facebook har skylda 🙂 For der er vi flinke til å fortelle alle det vi har gjort…vi har gått tur, jobbet, laget middag, ryddet og vasket. Og så er det kanskje bare sånn halvveis sant.
      Hos meg er det umulig å holde det strøkent. Det har jeg ikke helse til. Men så får jeg sjelden impulsive gjester heller, så det gjør ikke noe. Og om jeg får det, så er jeg også flink til unnskylde hvis det skulle ligge et par sko midt i gangen, istedet for i hylla 😉 Jeg vil si jeg har det normalt ryddig. Eller normalt rotete, alt etter hvordan man ser på det 😉

    5. Jeg har nok det roteste hjemmet jeg kjenner til, som venninnene mine også innrømmer. 🙂 Men noen må da være rotekoppen.
      Er ikke helt kandidat til Et Rotehjem enda, men det er ikke for sent! Hehe

    6. det er dette som er et levende hjem,jeg bruker å si att det skal synes att det bor forlk i et hus :)) tror alle har det slik som oftast,ja om ikke dei har helt rydding på hjernen da

    7. Jeg er helt enig med deg..det å komme til andre som har det litt rotete er jo bare godt..og gir en følelse av at man er ikke helt alene…Men jeg liker å ha det ryddig rundt meg..føler at hode da blir mindre kaotisk..men det er synlig rot..Veldig til å unnskylde meg jeg også..og likte ikke at ungene tok med seg folk hjem, uten å gi beskjed..(når de begynte å bli ungdommer altså..) OG det kommer av flauhet…

    8. Kjenner meg nok igjen, ja..særlig i tidligere år. Men nå er jeg heldigvis blitt mer avslappa til å ha ting helt strøkent. (Kan jo selvfølgelig ha litt med det faktum å gjøre, at jeg i årevis har bodd bare litt her og litt der, og ikke hatt alt av det jeg eier, lett tilgjengelig..hehe =D

    9. Ja hva skal man si ,så lenge det er rent og ryddig på bad og kjøkken ,bryr jeg meg lite om det er litt støv ellers ,helt sterile hjem kan jeg ikke noe med.
      Ha en flott dag

    10. Ha, ha, likte svaret til den unge mannen…:)
      Jeg liker slett ikke å få uventet besøk, men liker at de melder sin ankomst på forhånd…..
      Men selvsagt med barn i hus er det ikke slik….

    11. Kjempeherlig svar da 🙂 Jeg liker å ha det ryddig når jeg får gjester, og hvis det er litt rotete så unnskylder jeg alltid meg for at det ikke er ryddet. Vet jo godt at vennene mine også gjør det samme. Jeg bryr meg ikke hvordan de har det, og jeg følger ikke med på om de har det rotete eller ikke. Det er deres hus som jeg tenker.
      Ønsker deg en kjempefin onsdagsettermiddag 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    12. Smiler litt her jeg sitter, for om det ringte på i dag tror jeg ikke jeg ville lukket opp. Jeg har hatt en tøff periode med null energi. Det har vært spesielt ille de siste dagene for jeg har vært sammen med trollungene et par ganger og det både gir meg masse glede og tar alt overskuddet mitt i perioder. Huset ser bomba ut. Og kaos suger energi det også.
      Selv på mitt beste er jeg ingen superhusmor. Jeg er familiens sorte husmorfår. 😀
      Moren min, søsteren min og t.o.m datteren min er sånne superhusmødre som alltid har det bortimot perfekt Og så er det meg da. Jeg synes det er greit å ha det forholdsvis ryddig og bad og kjøkken skal være rene og ordentlige. Utover det pleier jeg å si at det eneste som er verre enn husarbeide, er resultatet om du ikke gjør det. Men jeg mangler nok det husmorgenet de andre har.
      Og ja, jeg unnskylder meg om noen kommer uventet inn og det er rotete. 😀

    13. Jeg vil liksom aldri ha besøk på sparket, fordi jeg liker at det er LITT orden. Jeg må si jeg føler det er RYDDIG her, men det kommer så veldig fort støv og rusk og jeg rekker sjelden gjøre noe i uka…og i helga må jeg ofte til mamma, så blir ikke tid da heller…og sånn fortsetter det 😀 Men folk bryr seg ikke, jeg bryr meg jo ikke om sånt når jeg er hos andre.. 🙂

    14. Helt enig! Men jeg tror vi alle får den følelsen litt over oss og unskylder for rot, gjerne til og med om det ikke er noe spesiellt rot. Kos deg senk skuldrene, vi alle gjør det og skjelden slle har det helt strøkent til enhver tid:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg