Hærverk og lykke?

I dag kjørte jeg forbi et buss skur som tydelig var blitt utsatt for hærverk. De tre veggene som normalt består av glass, lå i tusen biter på bakken. Egentlig et ganske så trist syn.

Selv om det ligger i et greit strøk, slo det meg at hele området med et virket som det stikk motsatte. Kun på grunn av dette ødelagte buss skuret. Det skal faktisk ikke mer til.

Hvem som har gjort dette regner jeg med vi aldri får vite. Men jeg undres over hva glede kan en ha over å gjøre noe slik? 

Det gjelder jo hærverk generelt. Knuse tilfeldige vinduer, skrape opp tilfeldige biler og sprenge tilfeldige postkasser, for å ta noen eksempler.  Er det spenningen av å bli tatt som trigger? En indre tilfredshet? Eller hva er greia?

Jeg kan rett og slett ikke forstå hvorfor noen kan gjøre slikt. Hadde det vært en grunn, som hevn for eksempel. Det hadde ikke vært greit det heller, men mer forståelig. Men rett ut i det “blå”, det har jeg ingen forståelse for.

Noen kaller det kanskje en rampestrek. Men når det går ut over andre sine eiendeler, privat eller offentlige, blir det hærverk i mine øyne. Så jeg spør igjen. Hvorfor?

#hærverk #bøller

 

 

 

21 kommentarer

Siste innlegg