15 år og hjemme alene i helgen?

Hei dere.

I denne uken har vi hatt en liten diskusjon her hjemme. I morgen reiser jeg for helgen til Den Haag, og det som er normalt er at poden denne helgen skulle vært hos faren. Han er bortreist, dermed skal han tilbringe helgen hos besteforeldrene.

Jeg vet at han kommer til å storkose seg, som han alltid gjør der, men diskusjonen har gått livlig for seg her hjemme. Hvorfor kan han ikke være hjemme alene? Han er jo 15 år, nesten 20 som han argumenterer med.

Å forklare at jo jeg stoler på ham, men det er ingen god ide er ikke lett alltid. Å, jo jeg stoler på ham, men tror jammen meg ikke jeg hadde hatt hele roen og klart å senke skuldrene hvis han hadde vært hjemme alene. Det hadde nok gått godt, men allikevel. En vet en aldri.

Jeg har også tenkt hva alder tror jeg at jeg hadde roet meg med at han var hjemme alene? 

Når jeg tenker etter kan jeg huske hvor stor og ansvarsfull jeg følte jeg var på den alderen. Det er nok samme tilfelle med våre små….. 

Jeg regner med at denne diskusjonen kommer vi til å ha flere ganger. Så spørs det da, hva tid blir jeg komfortabel med at han er alene….. 

#ungdom #familie #mamma 

 

15 kommentarer
    1. Du la poden bestemme du det der fixer han hvor lett som helst. Det var ingen hønemor som passet meg da jeg var 15 og han kommer ikke til å gjøre i nærheten av hva jeg gjorde da jeg var 15.

    2. Joda..han er stor..men han er bare 15, og ikke 20..Og selv om man kan stole på han, så får ofte andre snusen i de som er alene hjemme, og plutselig står det 50 gale 17 åringer uten sted å feste på døra 😛 Jeg tror det er lurt det du gjøre jeg 🙂

    3. Uff..ja..alt for ung….hørte akkurat nå om sønnen til broren min..som ble tatt med hasj i lomma…DE er så lette å lede i denne aldere..og kan fot bli ledet inn på feil vei..Alder har nok ikke noe å si..men jeg lot ikke mine være alene før de var 17 år..nesten 18 år..Ikke bare det at jeg ikke stolte på dem…men har hørt og sett så mange ting som kan utvikle seg..uten at de vil..fester og sammenkomster som “tar av” nei..hold på ditt…hihihi Lykke til!

    4. Tror jeg var 16 selv første gang jeg var alene hjemme en uke mens resten av familien var på ferie. Men 15 åringer trenger også alenetid. Jeg tenker at en helg alene er ok, hvis han er en fornuftig kar som kan ta ansvar.

    5. Mine var ganske fornuftige, men i nabolaget vårt var det en del hjemme-alene-fester som tok av så det holdt. Med fyll, andre som trengte seg inn og ting som ble ødelagt. Mine var alene en kveld i blant, men da ble det ikke snakket om før i etterkant. Annet enn med de som skulle komme. En venn eller to hver.
      Tror ungene også synes det var en ganske trygg og greit regel. For de hadde kontroll på seg selv og sine nærmeste venner, men andre som trengte seg inn var helt greit å slippe å forholde seg til. Og så kunne de skylde på den strenge moren. 😉

    6. Ei_heks: Hehe ja tror det er greit at de kan bruke oss som unnskyldning. Han er veldig fornuftig, men en vet jo aldri… tror og at om han skulle hadde det vært greit å vært innen rekkevidde :))

    7. Jeg var 13 første helgen jeg var alene hjemme, og da jeg var 15/16 var jeg ofte aleine hjemme en uke eller to. Det var jo andre tider, men selv om ungdommen liker å feste og den slags, så behøver det ikke skje. Jeg dro heller ut, hadde skjelden huset fullt av folk. Jeg tenker at det er lurt å teste det ut litt, hvis poden finner det for godt til å søke skole et stykke unna så har det vært gull å kjenne litt på selvstendighet på forhånd. Prøve, feile og bli godt rustet til den dagen man flytter ut. Tida går jo så fort. Vipps så er temaet på bane. Enten ved skole eller militæret 😉 det er nok andre tider nå enn da vi var unge. Men ungdom er ungdom uansett. Den forandringen kommer nok neppe til å komme. Skjønner jo deg også, absolutt. Det skal kjennes greit for begge :-)) Håper hælja er god sånn den nå er :-))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg