En tankefull tur i dag…..

Hei fininger.

Ja nå er søndagen snart på hell. Vi har hatt nydelig vær her i Stavanger, og poden har kommet seg betraktelig. Litt slapp enda, men når han får natten på seg nå er han klar for en ny uke.

Jeg klarte jo ikke helt å holde meg innendørs hele dagen, så jeg hadde en liten rusletur langs sjøen her jeg bor. Når en går slik og rusler kommer tankene. Jeg kan fundere på alt mulig i grunnen, samtidig som jeg prøver å få med meg øyeblikkene.

I dag er det jo farsdag. Jeg mistet min far for litt over syv år siden, og tross om en blomsterkvast var kjøpt inn er det ikke helt det samme som å komme i døren med en pakke med strømper, gi ham en skikkelig klem og tilbringe timer med bordet mens praten går livlig. 

Jeg tenkte på hvor heldig jeg har vært som har hatt en far som alltid stilte opp, på sin måte. Han var gjerne ikke så verbal om at han brydde seg, men et lite vink så var han der. Klemmer fikk vi da hele tiden. Det var hans måte å vise hvor mye vi betydde på. Han var også den som etter vi flyttet hjemmefra spurte hele tiden om vi ikke ville flytte hjem igjen. Tror han savnet oss. Egentlig en rettferdig fargeklatt var han, med egne meninger og et stort hjerte. 

Så mens jeg tuslet rundt i dag, gikk tankene til tiden jeg vokste opp og alle de gode minnene. 

Graven var jeg på etterpå, så nå står det friske blomster og lys er tent.

Jeg legger ved noen bilder fra turen min i dag, og ønsker dere en flott søndag videre.

 

Synes dette røde båthuset, samt den lille havna er så koselig:

 

 

Tanangerbrua. Denne går fra Hafrsfjord i Stavanger Kommune over til Tananger som ligger i Sola Kommune:

 

Dette er den samme broa. Hvis du ser rett frem på bilde er det litt igjen av den gamle broa:

 

Hafrsfjord, langs sjøen:

 

Helt i endes her og inn til venstre er “Sverd i Fjell”. Innimellom ligger små strender:

Fikk en tur kammerat noen hundre meter:

Jeg kom over et skilt på veien, som jeg har gått forbi mange ganger før men ikke lagt merke til. Det var om Båtnaust og at bare i Rogaland har vi 50 forhistoriske naust og 20 av disse ligger i Hafrsfjord. Disse nausta er fra 300-1100 e.Kr. De ligger litt fra sjøen da strandlinjen gikk lenger opp før.

 

#Hafrsfjord #stavanger #Rogaland #farsdag #familie #tanker

10 kommentarer

Siste innlegg