Hønemor slakket litt på grepet….

Hei dere.

Som dere vet var jeg et lite døgn i Den Haag her i uken. Du kan lese om det HER.

Etter mye veiing frem og tilbake gikk jeg med på at poden på 15 år kunne være alene hjemme. Selvfølgelig med “polstring” både hos besteforeldre og venner. Men han skulle få prøve seg for første gang, så det var stort.

Jeg hørte ikke noe fra ham og måtte jo høre litt innimellom hvordan det gikk. Den første meldingen sendte jeg midt på dagen. Jeg spurte: “Går det bra med deg?” Fikk svar tilbake: “Ja”.

Utpå kveldingen, måtte jeg jo sende ny melding som lød: “Alt bra?”. Fikk da beskjed tilbake: “Du har jo nettopp spurt”.

Tenkte da at nå hadde han overlevd til kvelden, så regnet med at han klarte seg gjennom natten og morgenen uten disse meldingene mine. Han gir jo beskjed hvis det er noe.

Om morgenen kom følgende melding fra ham: “God morgen”. Jeg svarte jo det samme tilbake, men etter det lot jeg ham være.

Etter jeg kom hjem har jeg tenkt en del på at ting gikk jo greit, og i grunnen hadde jeg ingenting å bekymre meg for. Han hadde jo klart å stå opp, gjort de daglige rutinene, fått seg mat og trent. Egentlig det han normalt gjør. Han hadde til og med ryddet etter seg, som ikke er en selvfølge når jeg er hjemme.

Tankene mine har også gått til min ungdom, og når jeg var på den alderen. Vi følte oss jo voksne da, eller gjorde vi ikke? Jeg tror ikke det er noe forskjell nå.

Jeg må vel bare innse at han vokser til, og at det går an å overlate ansvaret til ham. Men å reise vekk i helger – det tror jeg nok ikke jeg er moden nok til enda….. Det må nok bare gå i små “baby step” – ikke for hans del men for min.

#hønemor #mamma #ungdom #familie 

 

14 kommentarer
    1. Synes du er tøff jeg. Og ikke alltid lett å være alene hjemme i helgene hvertfall, pga da kommer folk på døra uten at de vil. Lurt å prøve seg i uka 🙂

    2. Baby-step er viktig. Jeg har på en måte gjort som deg. Latt de få prøve litt og litt. Det går som regell bra.
      Det gjorde det med mine iallefall. Vi er veldig bekymret, men med ansvar viser de en annen side. Og så ser man om de er til å stole på eller ikke 🙂
      Det er jo de foreldre som har opplevd helt noe annet også…………….. så man må bare prøve 🙂

    3. Etdiktomdagen: Det er så sant. Det har jo litt å si hvem de er. Nå har (bank i bordet) han aldri funnet på noe tull, så det er nok derfor også. Men ting kan jo endre seg. Tror også de vokser litt på det. Mer uvant for oss:)) De klarer seg som regel.

    4. Ja det er vanskelig å balansere..gi tillit, og føle at du har kontroll..De må jo få bevise at de klarer det..men samtidig så er det skummelt..så, hørtes lurt ut at det ikke var helg..men hverdag…Flink var du…og så klart går det som regel bra..Bare veldig kjedelig den dagen det ikke går bra…hihih

    5. her på bygda hvor jeg bor må vi sende ungdommene våre på hybel etter ungdomskulen,og er dei født seint på året ja så er dei svært unge når dei flytter hjemmefra,jeg har sendt ut 4 stk og det går bra ,)) en må bare vise dem tillit så får en som regel tillit tilbake :))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg