Butikk og små barn…..

Før jeg kom hjem i dag var jeg en liten svipptur innom butikken. Mens jeg sto og samlet dagens innkjøp  i poser var jeg vitne til en liten hendelse med en bestemt liten kar. Han sto godt plantet foran is disken, med hendene i siden, den herlige trassrynken i pannen og ser opp på ei som jeg antar er moren og sier med bestemt stemme: “Eg ska ha is”!

Jeg er sikker på at hun som jeg antar er moren ikke er helt enig i dette, for den trassige og bestemte stemmen gjentar budskapet sitt utallige ganger. I slutten for å understreke kravet sitt tramper han med den ene foten. Akkurat som “Sinnataggen” i Vigelandsparken.

Jeg vet ikke helt utfallet av denne hendelsen, men er sikker på at en av de fikk viljen sin til slutt på den ene eller andre måten.

Hendelsen fikk meg til å tenke på tiden når poden var på den alderen, og ymse oppførsel etter en lang dag i barnehagen. Trøtt og sikkert sulten, og et temperament  som til tider ikke var så lurt å ha med seg på butikken.

Tross om de fleste butikkbesøka ikke endte i en nådeløs kamp, kan du være sikker på at når det sto på var jeg ikke så høy i hatten. Men har en sagt nei, så har en sagt nei. Om jeg angret på neiet måtte det holdes, og dermed en kamp uten like. 

Så til dere som opplever dette nå, har dere min sterkeste sympati. Jeg på min side synes det er greit å ha beviser på at det ikke bare skjedde hos oss. Smiler jeg, er det kun på grunn av at jeg kjenner til følelsen du har. Ikke for jeg konkluderer med at tassen eller jenta di er uoppdragen og bortskjemt. De har tross alt hatt en tøff dag, 

Hva tenker du på barn som går litt i vrangen i butikker? Har du sympati eller synes du at barna burde oppført seg?

#barn #barneoppdragelse #trass #familie #mamma #famileogbarn #unger

18 kommentarer
    1. Jeg syns egentlig aldri at barn burde “oppføre seg”…har jo jobba med barn siden jeg nesten var et barn selv.. og barn er aldri vrange bare for å lage “problemer”.. må jo være lov å prøve seg med å få is..hehe.. Ønsker deg en fin kveld <3

    2. som mor til 4 kan jeg ikke huske å ha opplevd slike episoder i butikken,men så hadde jeg ikke barna i barnehagen heller så butikkbesøka var på en tid barna ikke var sultne og trøtte 🙂
      Husker en hendelse jeg opplevde en gang på en butikk,ei lita jente var som gutten du beskriver,bare att denne jenta ville ha drops,moren sa bestemt nei og jenta låg på gulvet og skreik,da kom ekspeditrisen med en skal drops og tilbød jenta en,jenta såg i skålen og skreik videre att hun ville ha en stor drops ikke en sånn liten,da tok mora henne i armen og formelig drog ungen ut av den butikken.Der synes jeg att ekspeditrisen gjorde en feil ved å prøve å overkjøre morens nei

    3. fruensvilje: Ja det er bedre når de er opplagt:) Men som alene med barn og henting og bringing i barnehage – kan tiden være knapp…. så jeg har full forståelse for det. Som regel skjer det jo ikke – men ikke å nekte for at det har skjedd:)) Ja det var feil av ekspedetrisen. Fikk jo ikke responsen hun håpet på heller da…….

    4. Full forståelse for følelsen det er å være mor i slike tilfeller. Da er det viktig å være konsekvent, og enda mer sta som mamma/pappa. Enkelt?…neii 😉

    5. Ååå jeg har masse sympati..og føler såå med foreldrene..vet hvor vanskelig det er..og hvor flaut det er…har hatt en som har lagt seg ned på gulvet..og trasset! Så jeg VET hvordan det er…man vil bare synke ned i gulvet…ikke kan man gi seg, da har man det gående…så uff…egetlig veldig glad jeg er ferdig..OG det ble fine gutter av de også…hihih

    6. Stakkars arme, varme foreldre når poden slår seg vrang. Min eldste var ekspert på å ligge på golvet på Rema1000 og hyle…. han hadde ikke spesielt dårlig oppdragelse tror jeg… hihi…. klem 🙂

    7. Man føler seg unektelig hjelpesløs, og føler med begge ”parter”. Man har jo hatt noen sånne opplevelser både med egne barn og barnebarn 🙂

    8. Utrolig bra innlegg! Jobbet på rema noen år og så en hel del av disse episodene. Foreldre har som regel rett tenker nå jeg, hvis alle under hadde fått det som de ville hele tiden, tviler jeg på at det hadde gått så bra med oss!

    9. Kan heller ikke huske at noen av mine tre fikk “anfall” i butikkene, ikke barnebarna heller for den saks skyld, når de er med meg. Men mulig jeg er litt streng … selv om jeg aldri ser nei bare for å vise at jeg bestemmer. Tenker nok at noen ganger så nytter det ikke å sette grenser når du står i butikken om grensene ikke er der ellers i hverdagen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg