Er det noen som trenger deg i julen?

Hei dere.

I dag hørte jeg om en person her i området som hadde tatt selvmord. Jeg vet ikke hvem det er, alder, sivilstand eller årsak, men uansett så er det tragisk. 

Det vitner om at livet er skjørt, og hvor viktig det er å ta vare på de rundt oss.

Denne hendelsen fikk meg til å tenke litt. Vi er nå inni førjulstiden, og julen banker på døren. For de fleste av oss handler denne tiden om kos og selskapeligheter med familie og venner. Men ikke for alle.

Noen trekker seg vekk fra disse festlighetene av ulike årsaker, mens andre har mistet sine kjære. Det kan være en tung tid. Det er ikke så enkelt å få øye på disse menneskene, tross om de står oss nær. De er og oppfører seg akkurat som deg og meg. 

Jeg vet det er flere som tilbyr en stol i sin egen stue, eller arrangementer for de som er alene i julen. Veldig bra tiltak, men for en del mennesker er ikke dette alternativ siden de selv må ta et initiativ. 

Så jeg ber dere. Ta en liten titt på din bekjentskapskrets og familie. Er det noen som kommer til å sitte hjemme alene i julen?  Burde du gi de en liten invitasjon? Om de takker ja eller nei, tror jeg at det varmer. 

Forrige jul hadde jeg et innlegg om dette på bloggen min. Ikke helt det samme, men følelsen hadde jeg. Du kan lese om det HER. Det var julen sønnen min skulle tilbringe hos faren sin, og i grunnen så følte jeg meg ganske så alene, tross om jeg har gode venner og familie rundt meg.

En av invitasjonene jeg fikk var fra en arbeidskollega. Jeg har aldri truffet familien hennes, men hun spurte hva jeg skulle gjøre siden hun visste at jeg hadde liten familie. Jeg lovet henne at hvis jeg satt hjemme skulle jeg komme til henne. Vet ikke helt om jeg hadde gjort det, men det varmer. Jeg tror også at det kan lette litt på tristheten bare å vite at en har en invitasjon, selv om en takker nei.

Til deg som kanskje skal tilbringe julen alene. Hvis noen spør, vær ærlig og fortell. Det kan kanskje være en åpning til en invitasjon……

#jul #alenejul #familie #familiejul #omtanke  

 

 

20 kommentarer
    1. Store familiehøytider kan nok være vanskelig for mange. I vår tidsalder med sosiale ditt og sosiale datt kan man føle seg veldig ensom allikevel.

    2. Ja jeg sier det igjen..det er ikke alle som er glad for julen, og mange sitter alene og har det ikke bra…Det er nok viktig som du sier og være ærlig…og si det som det er..for det ER mange som gjerne hjelper, og stiller opp..men de må vite at man har det tungt….

    3. Ja, bare det å bli spurt kan kanskje være nok. Så er det den biten med stolthet…… Sjøl vet jeg ikke om jeg ville ha takket ja. Jeg gjør ingen ting av å være alene julekvelden. Har prøvd det et par ganger
      Jeg synes det er mer ensomt å være en del av noe jeg ikke trives med – eks voldsom fråtsing og pakkehysteri. Men…… jeg har full forståelse for dem som synes det er fryktelig vondt å sitte alene. Fint og tankevekkende innlegg!😊

    4. Mannen min satt inn annonse på Finn.no om noen var ensomme i julen og ville feire med oss og familien. Vi har fremdeles ikke fått noen henvendelser. Så det er nok riktig det du skriver – at det er vanskelig for folk fordi de selv må ta intiativ. Tenkte ikke over det før jeg leste det nå. Bra innlegg <3 God helg til deg

    5. Flott og meningsfullt innlegg:) Vi også ønsker å hjelpe andre til å få en bedre jul og har både denne bloggen og Spleis.no oppe for å samle inn noen kroner til familier som trenger det.

    6. Trist å lese. Men det er mange tragedier i forbindelsen med julen. Selv om det skulle vært en koselig tid. Mange føler seg ekstra ensomme denne tiden. Jeg tror at mange heller ville verdsatt en innbydelse/ besøk, enn en gave. Tenker på sangen om det å gi meg roser mens jeg lever…..
      Jeg hadde satt mer pris på en telefonsamtale eller at noen hadde bedt meg eller kommet hit, i stede for den pakken jeg åpner julaften….

    7. due: Ja livet er skjørt, og det er mange sjebner. Oss som har venner og famlie rundt må være så takknemlig. Men er det psykisk, kan det skje med oss alle. Innlegget var også ment for å ha øynene litt oppe, prøv å fange opp de rundt oss og vær der:) Ønsker deg en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg