Sursteik til jul

Hei dere.

I dag har jeg endelig fått bestemt meg for middagen for 1.juledag. I god tradisjons tro ble det Sursteik.

Dette er en gammel tradisjon her på Vestlandet, og den har nok litt forskjellige varianter i henhold til laken den legges i. Jeg bruker min mors oppskrift og der er det faktisk både øl og kulturmelk. 

Fra gammelt av ble sursteik brukt til festmåltider, i dåp, konfirmasjon, bryllup og/eller til julemiddag. Å legge kjøttet i sur melk er en gammel konserveringsmåte for kjøtt og ga en variasjon til saltet og røkt kjøtt.

Jeg velger å dele oppskriften med dere, og jeg kan garantere at dere får en fantastisk mør og god oksestek. 

Tidligere har jeg lagt kjøttet i en bolle i kjøleskapet, men denne gangen valgte jeg å bruke en brødpose. Det tar mindre plass i tillegg til at posen passet perfekt i den ene grønnsaks skuffen i kjøleskapet.

Vi skal være 14 personer til bords, dermed ble det to steker på meg. Men jeg fikk alt oppi posen. Det beregnes 200-300 gram pr. person. Gni steiken inn med salt og pepper.

Laken lages slik:

1 kartong med kulturmelk

2 øl (her bruker noen bayerøl, men jeg brukte vanlig øl)

1 dl sukker

1 dl eddik

1 stor rødløk i biter

4 laubærblader

ca. 15 pepperkorn

La det ligge i romtemperatur ca. en time for å få syrningsprosessen i gang. Deretter plasseres det i kjøleskap i 8-14 dager. Vend på posen daglig. 

Når prosessen er ferdig tørker du av laken, krydrer den med salt og pepper og bruner den godt i smør i jerngryte eller panne.

Deretter pakkes steiken inn i folie. Hell kraften over. Plasseres nederst i ovnen ved 150 grader til termometeret viser rundt 68 grader.  For en stek på rundt 2 kilo vil det ta ca. 3 timer.

Ta ut steiken og la den hvile i 20 minutter før den skjæres i fine skiver.

Saus: Sil steikekraften over i en kasserolle og kok opp. Spe med fløte og la sausen koke til den tykner. Jevn med event. Maizena . Smak til med salt og pepper.

Tilbehør: Vi bruker kokte melne poteter, blomkål, gulrøtter, waldrofsalat, rosenkål, rødbeter og surkål. Men det er litt opp til hva du liker. 

Ønsker du å gjøre mest mulig klart på forhånd kan du ferdigsteike og skjære opp, deretter varme opp i ovnen dagen du skal ha steiken. Da er det viktig at du varmer opp sammen med litt kraft eller smør slik at steiken ikke blir tørr.

Bildet er funnet på Google.

Slik ser posen med steikene ut før jeg har lagt den i kjøleskapet.

#sursteik #oksesteik #matprat #matglede #julemiddag 

25 kommentarer

Siste innlegg