Bør skolebarna gå på fortau eller på vei?

Det var kanskje et litt dumt spørsmål, men dette spørsmålet stilte jeg meg i dag når jeg var på vei hjemover fra jobb. 

Jeg kjører gjennom ved Maldasandnes på vei til og fra jobb, og siden det ligger en skole ved denne veien er dette en skolevei. Veien er ikke så brei, men det er mye bil. Veien har selvfølgelig gangsti som skole elevene normalt bruker.

I dag var det litt annerledes. Noen gikk selvfølgelig på gangstien, mens andre gikk på selve veien. I dag vet jeg ikke helt hva som var best. Gangstien var klink is, og veibanen var helt bar og ikke glatt i det hele tatt. Altså 50/50 sjanse uansett hvor du gikk. 

Den siste uken har jeg vært ganske så forundret over varierende strøing på veiene. Noen plasser har veiene vært helt bare, andre plasser har det ikke vært strødd i det hele tatt. Det samme med fortauene. 

Ta for eksempel tirsdag i Stavanger Sentrum. Her var det minimalt strødd på fortauene, og veldig iset. Veibanens føre var våt snø og veldig sleipt. Til lenger ut fra sentrum en kom til barere ble veiene.

Jeg klarer ikke å se sammenhengen med strøingen når snøen og kuldegradene setter inn. For meg virker det ikke som det er noe mønster. Jeg snakker ikke om småveier, men litt større veier hvor mange ferdes. 

Så kjære Stavanger Kommune – har dere glemt dere ut i noen området denne uken? Eller skal det være så stor forskjell i de ulike bydelene når det gjelder strøing?

 

Bildet er tatt en “snøfull” dag i Stavanger. Vi har hatt mildvær nå i noen få dager så det er litt mer iset.

#sikkerhet #veier #skolevei #skolebarn  #ungdom #barn #familie #stavangerkommune #stavanger #rogaland

8 kommentarer
    1. Her i bakken hvor jeg bor, er de som regel ganske kjappe med å brøyte og strø. Også fortauet. Men nå etter det siste snøfallet glemte de ut fortauet, så der er også klink is nå. Tragisk at det skal være sånn. Og her snakker vi om en bratt bakke, hvor ALLE da var tvunget ut i veien.
      Er nok sånn at kommunene våre, Sandnes og Stavanger, ikke er særlig vant til sånt vær, og ikke helt skjønner hva som må gjøres.

    2. Eva: Ja så sant. Men det merkeligste er jo at mange veier og fortauer rundt meg her er helt bare. barna må i grøfta med akebrettene….. Men tror nok på det du sier. Tenker på de som er litt dårlig til beins som blir bura inne på en måte…..

    3. Ja det er store forskjeller på hvordan de strør og salter..og jeg tror det er lite system…den som roper høyest får… skummelt overalt…

    4. Ikke noe bedre i nabofylket. Jeg bor i bakke. Det er klink is. Strøtraktoren putret rundt forleden med litt sand i en skuff…dryssedrysse gjerrig og forsiktig. Midt i veien. Det er ikke der folk går i hvert fall.
      Jeg går med brodder nå. Gidder ikke det styret med å skli, kanskje tryne og brekke noe. Ikke er jeg ung, jeg er sikkert litt beinskjør, og jeg er stiv i leddene pga revmatisme. Da blir balansen ikke god.
      Gang-og sykkelstiene er strødd noe bedre så langt, men det er ofte polert der også. Har sett skolebarn med brodder tidligere vintre. Godt de finnes i barnestr også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg