Hvem er du? Og hvorfor?

Du som jeg gikk forbi, hvem er du? Hva har brakt deg her?

Det er tanker som kommer opp når jeg treffer en av dere hjemløse på gaten. Det er kanskje ekstra sterkt når en er på reise, for da er dere så synlige. Midt i folkemassene har dere funnet deres plass, eller hus om du vil. Rundt dere er eiendelene stablet opp. Jeg regner med at det er det eneste dere eier.

Verden går sin gang, og folk haster avgårde. Dere får ikke så mange blikk, men de dere får er mer oppgitte.

Jeg regner med at dere har vært noens kjære en gang. Hva skjedde?

Har du mistet dine kjæreste, eller ble det bare slik? Et feilsteg en gang på veien som gjorde at det var umulig å endre kurs?

I min ungdom jobbet jeg i en kiosk i Stavanger Sentrum. Her var ofte flere av dere innom. Vi ble på en måte bekjente, og historiene til flere av dere var triste. Noen hadde mistet sine kjære. Savnet ble prøvd byttet ut med flaska. Andre igjen hadde hatt en tøff oppvekst og havnet i feil miljø. Det ble bare slik.

Felles for de fleste var at det var snille personer som hadde møtt på utfordringer de ikke klarte å takle på annet vis. 

Et annet spørsmål som kommer opp er hva om du ikke hadde havnet på skråplanet? Hvem hadde du vært da?

Det er så lett å dømme, men jeg tror at flere av oss kunne endt i samme situasjon. Noen av oss kan kanskje si nei, på grunn av de har vært langt nede. Men  til rett tid og sted tror jeg det kunne skjedd med de fleste av oss. Vi har bare vært heldige.

Så jeg oppfordrer dere til neste gang dere går forbi en “tilfeldig” uteligger. Tenk etter og husk det er et medmenneske av kjøtt og blod akkurat som deg og meg. Vær grei, om ikke med penger men med å vise respekt.

#medmenneskelighet #skjebne #uteligger #hjemløs  #tiggere

 

 

20 kommentarer
    1. Et veldig bra skrevet og viktig innlegg <3 Man bør alle vise respekt, uansett hvem som sitter der. Det er folk alle sammen, som har vært litt uheldig 🙁

    2. Veldig godt skrevet,en oppvekker på morningen,alle kan vi havne der,det er som du skriver,et lite feilsteg å plutselig tar livet en helt annen vei,

    3. Et veldig fint innlegg..som fikk meg til å gå litt i meg selv og min egen situasjon for tiden..jeg har jo ingen grunn til å klage..jeg har bilen min, og kan kræsje hos familie og venner når det trengs. De menneskene man ser rundt om i et sånt bybilde, har mest sannsynlig ingen av mine muligheter..og man skal trå varsomt med å gjøre seg opp meninger om hvorfor de er havnet der.. Takk for tankevekkeren 🙂 Ha en flottersfin dag videre 🙂

    4. Presset med å bo i esker, på et knøttlite rom hos søstersen..der man hadde nedturer på rundgang..ble for mye for meg, etter at jeg selv hadde DEN kjellerturen her i november/desember..så nå bor jeg i bilen 😉

    5. Enig. Vi er mennesker alle sammen, uansett. Bra og viktig innlegg. Kan tenkte meg du var en støtte i hverdagen når du jobbet i den kiosken, bare ved å høre på de <3 Du er et godt menneske. God helg til deg 🙂

    6. Jeg tenker også ofte over livet til folk jeg møter på…og historiene er vel like mange og forskjellige som det er folk… og noen har ekstra utfordringer ..men kan være de “fineste” om man blir litt kjent med dem <3

    7. Alle har vi en historie ,noen er på feil sted til feil tidspunk ,andre klarer ikke komme over ting og sjebnen vil det slik at en havner på gata.
      vi er alle mennesker ,vi er alle unike på hver vår måte det måtte være om vi er uteliggere , advokater ,lærere ,butikk medarbeider eller den vanlige mann i gata .
      Vi vil alle bli behandlet med respekt og vi bør alle vise og ha respekt for hverandre.
      De setter så stor pris på ett smil ,ett hei ,en prat og litt mat fra en fremmed som ikke bare går rett forbi .
      Godt innlegg og viktig å vise medmennskelighet og respekt ovenfor hverandre.
      Ha en flott helg .

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg