Her kan røyking få deg i fengsel…

Skal du til Thailand i løpet av året er det viktig å huske på at det er strengt forbudt å røyke på de mest populære strendene. Dette er innført for å holde områdene rene og opprettholde Thailand som en av de viktigste stranddestinasjonene i Sørøst-Asia.

Overtredelse kan straffes med fengsel i opptil et år eller en bot på maksimalt 28 900,-.

Dette er en bot som ikke forsikringsselskapene dekker, så kan en ikke betale må en sitte ut boten i et Thailandsk fengsel.

For dere som røyker vil jeg opplyse at strendene det er snakk om har egne røykesoner.

Følgende strender gjelder dette forbudet på foreløpig: Patong, Bo Phut på Ko Samui, Phra Ae på Ko Lanta, Khlong Dao på Ko Lanta, Bang Saen, Tam Pang på Ko Si Chang, Hua Hin, Khao Takiap, Cha-am, Ko Khai Nok på Ko yao, Ko Khai Nai på Ko Yao, Chalatat, Tha Wa Sukri, Mae Phim, Laem Sing og  Sai Ri Strand.

Det regnes med at det kommer flere strender etter hvert så sjekk det ut før du reiser.

Men er du ikke røykende er det jo ingen problem. 

#reise #reiseglede  #Thailand #røykeforbud

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Du verden..jaja..jeg har nå ikke tenkt meg til Thailand, da..men er jaggu glad jeg ikke røyker, for det kan være fort gjort å glemme seg av, tenker nå jeg.. =)

    2. Vel, jeg blir jo ikke forferdet om det kommer til Norge – for jeg har en følelse av at dette landet ELSKER alt som har med forbud og påbud å gjøre.. 😉

    3. Er jo lurt da…for fy så mye sneiper det ligger rundt om…og så lenge det er røyke soner, så er går det fint vil jeg tro..er ikke røykende..men har røkt i mange år før…

    4. Victoria Larsen: Ja så sant. Tror nok det er bra – men synes vel at det var vel strenge straffer. Regner vel med at flere land følger etter…. og snart har vi det her til lands også kanskje…..

    5. Forferdelig at de holder på slik mot oss røykere. Jeg var i Thailand i 2003 og da var det lov til å røyke over alt. Er det et land jeg ikke trodde ville bry seg om røykeloven, så var det faktisk Thailand. Men det ser ut som at hele verden hoder på å stoppe røyking.
      Jeg beklager at jeg har vært litt fraværende i det siste, men jeg tror at jeg er ganske tilbake nå. Ønsker deg et godt nytt år, og håper at 2018 blir et fint år for deg og dine 🙂
      Klem fra Mariell <3

    6. due: det er nok veien det går. Men også litt overrasket at det startet her… jeg har også vært litt fra og til her den siste tiden. Ingen ting galt, men har liksom ikke hattnoe å formidle… eller kanskje ikke fått det ut… Hehe Godt nyttår til deg også og en fortsatt fin søndag:))

    7. Ja, tenk det blir stadig strammet inn. Selv sluttet jeg å røyke for over ti år siden og det går bra. Men jeg forstår at røykere kommer til å velge bort Thailand nå. Tenk å ligge på stranda hele dagen og ikke få tatt en røyk. Jeg hadde i alle fall ikke turt å bryte loven i håp om at ingen ser det, for jeg vet virkelig ikke hvordan en kan bli behandlet i ettertid, frister i alle fall ikke med Thailandsk fengsel. Det hadde ikke gjort meg noe om røykerne hadde fått lov. Vi er da utendørs.

    8. Saftige straffer ,var selv i Thailand for 3 år siden med mine jenter ,hun ene snuser og hun andre røyker ,stod skilt røyking forbudt og konsekvenser av det med store bokstaver så kan ikke misforståes . Jeg var jo selvfølgelig spendt på om dette gikk i glemmeboka etter mange timer på stranda hver dag . Vi så en rekke turister som fikk bot de røyker kastet sneipene i sanden og ble tatt med en gang.
      Jeg viste jo at røyksuget ville komme i løpet av 6 eller 8 timer på stranda for hun som måtte ha røyk og det kom ,hun fylte en flaske med vann tok en røyk og la aske i flasken med vann , ja ja tenkte jeg den bota skal ikke jeg betale , la flaska oppi en pose og vi tok den med oss da vi forlot stranda ,ingen problemer med det da hun kastet flaska i søplekasse som var til bruk for dette, men må si jeg ble nervøs. Ha en strålende dag og start på uka 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg